Hopp til innhold

Skal bruke 50 millioner på å lage biff

Primagruppen har lagt ned grunnsteinen til det som skal bli forskningssenter på biff i særklasse.

Primagruppen har lagt ned grunnsteinen til det som skal bli forskningssenter på 
biff i særklasse.

På en god og varm grill ligger et solid biffstykke og får fine grillmerker. Men dette er bare begynnelsen, for toppsjiktet er et lite stykke unna, men fullt mulig å nå tror administrerende direktør for Primagruppen, Anbjørn Øglend.

– Vi skal prøve å få frem biff i verdensklasse, sier han strålende fornøyd, mens han lukta fra biffen på grillen sprer seg.

Vegard Kjuus og Anbjørn Øglend legger ned grunnstein

Vegard Kjuus fra Meny og Anbjørn Øglend i primagruppen legger ned grunnsteinen.

Foto: Øystein Ellingsen

Han er overbevist om at bedre kvalitet er det som skal sikre norsk landbruk i fremtida. Derfor har Primagruppen lenge ønsket å forske frem den beste biffen, nå legger de 50 millioner kroner på bordet for å få det til.

– Avgjørende for norsk landbruk

– Det vi gjør her nå vil være med å skape konkurransekraft frem i tid for den norske bonden. Vi inviterer med på en kvalitetsreise som vi tror er helt avgjørende for norsk landbruk frem i tid. Skal vi ha konkurransekraft må vi ha god kvalitet.

Et innovasjons og kompetansesenter for norsk biff er rettet mot at den stadig mer kvalitetsbevisste norske forbruker forventer kjøtt av ypperste klasse.

– Det er jo forbrukeren vi lytter til, og de ønsker mer av dette, sier øglend mens han viser rundt på området.

– Hvordan vil anlegget fungere i praksis?

– Det vil bli sånn at vi får inn Anguskalver fra åtte samarbeidsprodusenter i Dalane. Deretter blir de veid og sjekket, også blir de foret opp.

Angus-fe i Argentina

Angus-fe på en ranch i Argentina, et land som er kjent for sin høye kjøttkvalitet. Prima Jæren vil nå gi norske forbrukere Aberdeen Angus-biff fra Dalane.

Foto: DANIEL GARCIA / AFP

Ut i 200 butikker

Og biff-forskerne har de allerede fått avtale om å få kjøttet ut i butikk. Butikkjeden Meny med rundt 200 butikker, har kastet seg på, og for menysjef Vegard Kjuus er kvaliteten som er det avgjørende.

– Dette er superspennende og en gledens dag. Her går vi fullt inn, og dette er helt unikt og fremtidsrettet. Nå skal kjeden og våre fagfolk sette seg ned og jobbe frem den rette resepten.

Og hva er den rette resepten?

– Det er snakk om riktig for, det å få den beste mørheten. Men det er det våre fagfolk skal jobbe med, legger han til.

Det vil ta ti år å jobbe ut resepten på verdens beste biff. Det tror Anbjørn Øglend han skal lykkes med.

– Vi ser jo at god biff er det betalingsvilje for. Det er det vi tror blir bærekraftig for norsk landbruk å satse på mer og mer kvalitet og profesjonalisering.

Leif Erik Egaas signerer plantegningen

Ordfører Leif Erik Egaas signerer plantegningen.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK