Hopp til innhold

Politiet: – Stadig grovere ordlyd i truslene

Flere anmelder saker som omhandler digital vold.

Mobil

DOBLING: I Stavanger er det anmeldt 39 saker på sms-trusler så langt i år. I fjor var tallet 21.

Foto: Anette Skafjeld / NRK

– Trusler og krenkelser per sms og sosiale medier er en sterkt økende tendens, sier politioverbetjent Jan Atle Larsen, leder for U18 i Stavanger.

Foruten saker som anmeldes, er det også mange som kontakter politiet for å få hjelp.

– Vi merker det på antall henvendelser fra spesielt foreldre og skoler, sier Larsen.

Facebook er litt ut, mens Snap er det som er mest i vinden...

Politioverbetjent Jan Atle Larsen

Roser løsning gjennom mekling

En av tre jenter i ungdomsalder utsettes for digital vold, viser en undersøkelse fra Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS).

– Vi har ikke en egen kode i vårt system for temaet "digital vold", men vi ser at trusler og krenkelser per sms og sosiale medier øker, opplyser politioverbetjenten.

– Ofte havner sakene i Konfliktrådet, som kan være den absolutt beste løsningen, sier Larsen.

NRK omtalte mandag at Konfliktrådet i Rogaland merker pågangen fra unge som trenger hjelp i møte med digital vold, og kurser nå sine ansatte for å gi dem mer kompetanse på området.

Per Hellevik

– Mange unge sliter med dette, sier Per Hellevik, doktorgradsstipendiat ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress.

Foto: Cecilie Berntsen Jåsund / NRK

– Den tradisjonelle forståelsen av vold er for eksempel et slag i ansiktet, men vold er mer enn et fysisk slag, sier Per Hellevik, doktorgradsstipendiat ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress.

Opplever grovere språkbruk

Politiet mener mørketallene er store innen dette området. Flere tar kontakt med politiet for å få råd, men ønsker nødvendigvis ikke å gå til anmeldelse.

– Vår erfaring er at ordlyden i volden er grovere, og mange trusler inneholder seksuelle tilnærminger. Politiet i Stavanger bruker mye ressurser på det, og henlegger ikke slike saker, sier Larsen.

Et eget undervisningsopplegg blir brukt i det forebyggende arbeidet.

– Vi blir stadig utfordra om å undervise ute i skolene, sier han.