– Endelig får vi lov å ha «Haugesund» på hekken av båten, sier Knut Wendelboe Aanensen, administrerende direktør i Hagland Shipping.
Han har ventet 28 år på denne dagen. Fredag ble det nemlig klart at norske rederier får refundert 26 prosent av skatten de betaler for de norske sjøfolkene om bord.
Haugesundsrederiet Hagland shipping sine frakteskip går med last til havner i både Norge og Europa. Fram til nå har Hagland seilt med utenlandsk flagg.
– Vi har sagt at vi skal være de første i døra på Sjøfartsdirektoratet når denne ordningen trer i kraft, og det skal vi holde. Vi skal flagge hjem fem av våre skip – fra Malta og Bahamas – til Norsk Internasjonalt Skipsregister, sier Wendelboe Aanensen.
Også Arriva Shipping i Vindafjord flagger hjem seks skip etter lovendringen.
404 sjøfolk har mistet jobben
I Nord-Rogaland og Sunnhordland har 404 sjøfolk mistet jobben sin det siste året. I tillegg er antall læringsplasser nesten halvert.
- LES OGSÅ: De gjerrige skipsrederne
For å få være med i refusjonsordningen, må rederiene derfor forplikte seg til å tilby to opplæringsplasser per skip. I sum er derfor lovendringen godt nytt både for rederier og sjøfolk, mener bransjen.
– Lovendringen kan gi flere arbeidsplasser for norske sjøfolk og flere norske opplæringsplasser på sjøen, sier Sverre Meling, daglig leder i Maritimt Forum.
– En god dag
En av hovedarkitektene bak lovendringen, stortingsrepresentant Arve Kambe (H), er svært fornøyd med at elleve skip går rett over på norsk flagg.
– Dette er en god dag, sier han.
– For oss er det viktig å få flere norske sjøfolk på norske skip, sier Kambe.
- LES OGSÅ: Ingen på dekk