I motsetning til tallene på landsbasis, har bruken av kollektivtransport gått ned i Stavanger-regionen. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
– Dette er ikke bra nok. Vi er en region med stor vekst, og vi vet at vi ikke kan ta denne veksten med biltrafikk, sier Iselin Nybø, bystyrerepresentant for Venstre.
I fjor var det nær 525 millioner reiser med kollektivtransport, en økning på 20 millioner reiser fra året før. Men mens mesteparten av denne veksten skjedde i byområdene Oslo, Bergen og Trondheim, gikk tallene for Stavanger ned.
Halvannen million færre reiser enn i 2005
Målt i antall bussreiser gikk tallene opp i både Bergen og Trondheim, mens de gikk ned i Stavanger, fra 2010 til 2011 (se tabell).
- LES OGSÅ:
Også målt mot 2005 var det nedgang. Mens de to andre storbyene Stavanger kan sammenligne seg med, økte busstrafikken på de seks årene, gikk Stavanger-reisene ned med over halvannen million.
Artikkelen fortsetter under tabellen.
Nybø (V) tror ikke nedgangen har bare én forklaring.
– Det skyldes nok kollektivtilbudet, og det er sikkert også politiske prioriteringer som kan være med på å forklare. Jeg tror det er sammensatt.
– Privatbilismen står sterkt
– Vi er i en by der privatbilismen står sterkt. Jeg kan forstå at folk foretrekker privatbilen sin fremfor å sitte på bussen i én time for å komme til jobb på Forus, sier hun.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Også målt opp mot innbyggertallet er Stavanger-folk dårlige til å bruke bussen.
Artikkelen fortsetter under tabellen.
- LES OGSÅ:
Nybø mener politikerne har én oppgave foran seg. I Bergen økte nemlig antall bussreiser i fjor, til tross for at også Bybanen da var oppe og gikk.
– Vi må få en bybane til denne regionen. Den kan ta unna den kollektivveksten vi må ha her, sier hun.
– Bybanen har mange ringvirkninger. En av dem er at en tar bussen til bybanen, eller bybanen til en buss. Bybanen er ryggraden i nesten alt det positive som skjer i vår by nå, sier Filip Rygg (KrF), byråd med ansvar for samferdsel i Bergen.