Hopp til innhold

Lover færre stengte dager med nye tunneler

Med tre nye korte Haukeli-tunneler vil antall stengte dager, og dager med kolonnekjøring, bli redusert med to tredeler. Likevel ønsker lokale krefter en lang tunnel.

Kolonnekjøring Haukeli

KOLONNEKJØRING: Mange har møtt stengt vei når de skal over Haukeli på vinterstid.

Foto: Petter Melsom

De tre nye planlagte tunnelene på E134 over Haukeli vil føre til en kraftig reduksjon i bruken av kolonnekjøring og antall døgn veien er helt stengt, sier prosjektleder Åge Jonn Hillestad i Statens vegvesen.

Han mener antall dager veien er stengt eller har kolonnekjøring, vil reduseres til en tredel. Likevel jobber lokale krefter for en lang tunnel, som skal være 100 prosent sikker hele vinteren.

– Slik vi vurderer det fra Haukeliveien AS sin side, er det ikke godt nok med tre mindre tunneler. Nå er det bare to år til vi feirer 50-årsjubileum for helårsveien over Haukeli, og nå skal det bygges nytt for minst 50 år frem i tiden. Vi må etterstrebe en 100 prosent vintersikker løsning, sier styreleder Petter Steen Jr.

Kart over nye tunneler Haukelid

Kartet viser de tre nye tunnelene Seljestadtunnelen, Haukelitunnelen og Vågslitunnelen.

Foto: Statens Vegvesen

Vil ha 25 kilometers tunnel

Steen har store deler av Sør-Vestlandet i ryggen, både politisk, i næringslivet og blant befolkningen når han ønsker seg en lang tunnel på 24 til 25 kilometer fra Røldal, gjennom Haukelifjell og fram til utgangen av dagens Vågslitunnel.

Ifølge Åge Jonn Hillestad byr en så lang tunnel på en rekke utfordringer, men det er ikke umulig. Det er bygget 25 kilometer lang tunnel i Lærdal, og Rogfast som planlegges, er på 27 kilometer.

– I byggeperioden må det være en fornuftig måte å komme seg inn og ut, ikke bare fra endene, sier Hillestad. Dersom tunnelen bare drives fra sidene, vil dette arbeidet ta fem år. I tillegg vil en tunnel på 25 kilometer oftere måtte stenges for eksempel på grunn av nødvendig vedlikehold.

Venter spent på NTP

Petter Steen mener likevel at en lang tunnel er å foretrekke.

– Det viktigste nå er å komme i gang, begynt å bygge vei, og samtidig ha fokus på at veien skal betjene et stort område på Østlandet og Vestlandet i et 50-års perspektiv. Om det er tre eller fem års byggetid, er ikke det viktigstes, sier Steen.

Han er spent på hva som står i Nasjonal Transportplan som legges fram mandag.