– Vi håper og tror at de tiltakene vi har satt inn, har virket.
Det sier Lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen ved Stavanger lufthavn på Sola.
I løpet av 2014 var det 86 kollisjoner mellom fugl og fly på Sola. Det er en nedgang fra 98 kollisjoner året før. Det gjør at utviklingen på Sola skiller seg klart fra de andre store norske flyplassene. Både Flesland og Gardermoen hadde henimot en dobling av birdstrikes fra 2013 til 2014 viser tall fra Luftfartstilsynet.
Les også:
Les også:
Totalt registrerte Luftfartstilsynet 704 kollisjoner mellom fugl og fly i fjor. Det er det høyeste tallet siden 2007.
Kan få alvorlige konsekvenser
Flyplass-sjefen på Sola understreker at kampen mot fuglene på Sola langt fra er over.
– Det er fortsatt en utfordring. Vi hadde en bra utvikling i 2014, men det vil variere fra år til år. Det er avhengig av været og mange andre forhold, sier han.
Kollisjoner mellom fugl og fly kan få alvorlige konsekvenser. En stor fugl kan i ytterste konsekvens sette en motor ut av spill. Det finnes også eksempler på fugler som har knust flyets nese, et vindu eller deler av en flyving.
Les også:
Les også:
– De fleste skadene vi har registrert er mindre skraper og bulker, og noen større skader på turbinmotorene der fugl har blitt dratt inn i motoren, sier kommunikasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet til NRK Sørlandet.
Kriger mot fuglene hele døgnet
På Sola har det vært arbeidet intenst de siste årene for å redusere problemet.
– Det viktigste er nok skjøtsel av de store områdene vi har med gress. Målet er å gjøre områdene minst mulig attraktive for fugler som vil inn og sette seg. Det foregår klipping både dag og natt for å holde gresset i riktig høyde, sier Anker Lorentzen.
Området ved rullebanene blir patruljert med biler hele døgnet.
– Vi bruker og pyroteknisk utstyr, med smell eller lys og laser for å skremme vekk fuglene, sier lufthavnsjefen.
Les også:
Avinor på Sola må hele tiden vurdere hva slags tiltak som er effektive for å bli kvitt flest mulig fugler.
– Det er en del ting vi har prøvet gjennom mange år som det viser at fuglene blir vant med, og som de ikke reagerer så mye på etter hvert, men vi tror nå på at vi er på et riktig spor, sier Anker Lorentzen.