Hopp til innhold

En av tre restaurantgjester er misfornøyde

Men et fåtall tar det opp direkte med restauranten. De klager heller digitalt, sier Forbrukerrådet.

Hvalbiff med sellerirotpuré og bakt, grillet løk

KLAGER HJEMME: – Det er ikke bra at folk klager til venner og kjente i stedet for å ta klagen med restauranten, sier Edith Kristin Nøkling i Forbrukerrådet.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Ifølge en undersøkelse som Forbrukerrådet har gjennomført er en av tre restaurantgjester misfornøyde med opplevelsen deres.

Den samme undersøkelsen viser også at bare halvparten klager til restauranten mens de er der.

Edith Kristin Nøkling

FOR DÅRLIG: – Vi må ofte mekle mellom misfornøyde restaurantgjester og -eiere, sier Edith Kristin Nøkling, regiondirektør i Forbrukerrådet.

Foto: Erik Sergio Auklend / NRK

– Det går både på matkvaliteten og opplevelsen på selve restauranten. Jeg synes at en av tre misfornøyde gjester er et høyt tall, sier regiondirektør i Forbrukerrådet Edith Kristin Nøkling.

– Vi tenker gjerne på restaurantbesøket som noe personlig, og dermed kan mange føle at det er litt vanskelig å si fra på direkten. Det er dumt. Den samme undersøkelsen viser nemlig at det lønner seg å klage, og at de fleste fikk løst saken sin der og da, sier hun.

Kvalitetsbevisste nordmenn

Kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad, sier til NRK at nordmenns matinteresse øker, og at vi derfor spiser oftere ute.

Merete Habberstad

MANGE MULIGHETER: Kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad, mener folk bør ha nok muligheter til å uttrykke misnøye med et restaurantbesøk.

Foto: NHO Reiseliv

– Vi er mer opptatt av kvalitet, råvarer og god service enn tidligere. Målet er selvfølgelig at alle gjester skal være fornøyde. Gjestene må gjerne bli flinkere til å se ifra om de er misfornøyde, sier Habbestad.

Hun mener det bør være enklere enn noen gang å gi tilbakemelding på et restaurantbesøk.

– I dag kan folk henvende seg direkte til servitør, eller på Tripadvisor eller restaurantens Facebook-side. Vårt inntrykk er at de fleste restauranter setter pris på ærlige tilbakemeldinger slik at de kan få rettet opp ting som ikke er bra.

Forbrukerrådet kan mekle

Selv om de fleste ikke er klar over det, har Forbrukerrådet mulighet til å løse opp i tvister mellom misfornøyde restaurantgjester og -eiere.

– 1. juli i år kom et nytt direktiv som sier at vi kan mekle i slike saker. Det er da viktig at folk fyller ut skjemaet som hører til en slik meklingsprosess, og vi setter også pris på bilder fra restaurantbesøket. Ta også vare på kvitteringen, sier regiondirektør Nøkling.

– Har dere meklet med folk?

– Ja, og vi får høre om de utroligste situasjoner. Det beste er likevel at vi oppnår enighet i 75 prosent av tilfellene.

Innfører smilefjes

"smilefjes på spisesteder"

HENGES OPP: Slike tilsynsrapporter fra Mattilsynet blir synlige på kafeer og restauranter i Norge fra 1. januar.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB Scanpix

Etter nyttår innfører Mattilsynet en såkalt «smilefjes»-ordning for restauranter og kafeer.

Denne baserer seg på de hygieniske forholdene ved et serveringssted. Smilefjesene som deles ut har tre varianter: blidt, nøytralt og surt fjes. Dersom serveringsstedet får et stort smilefjes betyr det at Mattilsynet ikke har noen merknader.

– Denne likner på den vi finner på flyplassene. Forskjellen er at resultatet av Mattilsynets vurdering vises offentlig ved restaurantene, sier Nøkling.

– På denne måten får folk enda et verktøy når de skal velge hvor de skal spise.