Statens vegvesen går for en høy bro i Hafrsfjord. I planen som er lagt fram, er det skissert ei buebro med 12 meters seilehøyde.
– Like viktig er at vi har tegna ei platebro ved Presteskjæret og foreslår å åpne opp om lag 60 meter av dagens sjøfylling, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Tore R. Johansen, ifølge en pressemelding.
– Dermed blir det bedre utskifting av vannet i Hafrsfjord, og på sikt blir naturtilstanden i fjorden bedre, legger han til.
- LES OGSÅ: Han vil beholde bunkeren i hagen
– Det er en omfattende plan
Statens vegvesen er nå ferdig med å planlegge riksveidelen av Transportkorridor vest.
Dette gjelder 7,5 kilometer av riksvei 509; fra krysset ved Sola Prestegårdsvei og Kolnesveien i sør til Sundekrossen i nord. Planen krysser kommunegrensa mellom Sola og Stavanger.
– Det er en omfattende plan. Nå er vi spente på om kommunene er fornøyde med det vi har gjort, sier prosjektlederen.
Skal behandles politisk til høsten
Statens vegvesen er opptatt av at også de myke trafikantene skal ha gode forhold.
– Nye gang- og sykkelveier skal ha gode koblinger til tur- og sykkelveiene langs Hafrsfjorden, sier Johansen.
Noe av strekningen er del av Bussvei 2020. Dette er blant prosjektene som skal finansieres helt eller delvis av bompenger fra Bypakke Nord-Jæren.
– Derfor har vi lagt stor vekt på løsninger som sikrer god framkomst for buss. Vi foreslår kryss i to plan, både i Hagakrossen og i krysset med Kontinentalveien, sier prosjektlederen.
- LES OGSÅ: Suldal vant «bridge of the year»
I tillegg er det foreslått signalregulering på Tananger Ring ved Skoletunet og i krysset med Kvernevik Ring.
Stavanger og Sola kommuner skal behandle reguleringsplanen i høst, henholdsvis 3. og 23. september.