Veggene vibrerer i et svakt opplyst lokale på Storhaug i Stavanger. Rommet fylles av mennesker som står i halvsirkel, med svak bøy i knærne, og rister.
Ristingen skal skape flyt i noe meditasjonslæreren, Susanne Falch, kaller livsenergien. Stadig flere bruker tid og penger på egenpleie.
– Det er en måte å få et avbrekk fra den hverdagen jeg har. Det å komme her gir meg litt fred, og det gir meg tid til å tenke selv, sier Hedda Oftedahl Lothe, en av dem som har møtt opp til kveldens meditasjonskurs.
Antall virksomheter som tilbyr pleie for kropp og sinn, inkludert yogasentre og massasjeklinikker, har økt fra 559 i 2007 til 1005 i 2011 – nesten en dobling på fire år.
I samme tidsperiode har omsetningen gått fra 565 millioner til 825 millioner kroner. Dette er Statistisk sentralbyrås ferskeste tall, og den økende trenden tyder på stadig vekst for bransjen.
- LES OGSÅ: tur/retur yogahelvetet
– Fokus på det som skjer inne i oss
Ifølge forbrukerforsker, Håvard Hansen, er det økt velstand som er årsaken til egenpleietrenden.
– Vi har så stort fokus på alt det materielle at på et tidspunkt tipper dette over til at vi faktisk ønsker å komme tilbake til en situasjon der vi kan bruke mer tid på det som skjer inne i oss, og kanskje oppe i hodet, enn det som er flott staffasje på utsiden, sier han.
Han viser til Maslows behovspyramide, og forklarer at den store økningen i forbruk av egenpleievarer og -tjenester er typisk utvikling for samfunn med stor velstand.
Susanne Falch, veileder i meditasjon og stressmestring, har merket en økt interesse for kursene hun tilbyr. Hun tror det er en konsekvens av at folk lever travle liv, og har behov for å finne ro.
– Det går simpelthen for fort. Vi haster av gårde, og er langt foran oss selv, så vi mangler kontakten med oss selv. Vi har mistet oss selv litt, i alt det stress og mas og kav som eksisterer i dag, sier hun.
- LES OGSÅ: Få bedre helse med yoga
Selvmotsigende selvrealisering?
– Er det et paradoks at vi bruker så mye penger på egenpleie og selvrealisering, som jo ofte handler om å skape avstand til forbrukersamfunnet?
– Ja, det kan man godt si. Egentlig burde vi vel tilby det gratis, men vi lever jo ikke i et samfunn som fungerer sånn, sier Susanne Falch.
Forbrukerforsker Håvard Hansen forstår problemstillingen, men synes likevel at det er en positiv utvikling.
– Jeg ser at det er et spørsmål som stilles, at her er det noen som prøver å gjøre butikk på andres behov for åndelig påfyll. Men personlig synes jeg vi skal være glade for at vi lever i et samfunn der noen tar jobben med å utvikle tilbud som vi kan benytte oss av, sier han.
- LES OGSÅ: Dette er Norges råeste forbrukere
En god måte å leve på
Hedda Oftedahl Lothe, deltaker på kveldens meditasjonskurs, tror ikke at det oppleves som et paradoks for folk flest. Hun tror at spirituelle aspekt ved en del av tilbudene innenfor egenpleiebransjen, ikke er noe forbrukerne vier så mye oppmerksomhet.
– Jeg tror det bare er noe de kan slappe av med, noe de ser på som en måte de kan leve på. En god måte å leve på, sier hun.