– Jeg har kjørt taxi i 25 år, og jeg har vært med på opp og nedturer. Men ikke så dramatisk, og så fort som det skjedde denne gangen, sier Trond Ramsland er styreformann i Stavanger Taxi og kjører drosje daglig.
Han frykter for konsekvensene dersom tidene ikke blir bedre igjen snart.
– Jeg er redd for at flere drosjeeiere vil gi opp, og levere inn løyvene sine, sier Ramsland.
Som flere andre aktører i bransjen har han opplevd en omsetningssvikt de siste månedene.
- LES OGSÅ:
Slukket lyset i august
– I Stavanger så merker både Norgestaxi og alle de andre sentralene at det er en betydelig nedgang i aktiviteten i vårt distrikt, sier Thor Jåsund som er daglig leder for konkurrenten Norgestaxi i Stavanger.
Han viser tall fra de største byene i landet som viser at det er Stavanger som får den største nedgangen i antall kroner omsatt per bil.
Mens drosjebilene til Norgestaxi omsatte for 96.000 per måned i fjor, er omsetningen i 2015 ned på 85.000 per måned.
– Noen slukket lyset i august. Da merket vi en markant forskjell. Nå er vi veldig spente på hvordan det blir i 2016, sier Jåsund.
Også Stavanger Taxi merker en kraftig nedgang.
– Det har vært en nedgang på 15 prosent fram til desember. Og i desember isolert sett har nedgangen vært på rundt 24 prosent, det sier administrerende direktør Svein Svimbil.
- LES OGSÅ:
Nedgang flere steder i landet
Men det er ikke bare i Stavanger at tallet på taxiturer går ned, hos Norgestaxi opplever de en nedgang i alle norske storbyer.
I Trondheim faller månedsomsetningen per bil fra 80.000 til 73.000 sammenlignet med fjoråret, mens Bergen faller fra 97.000 til 91.000. I Oslo faller omsetningen med litt over en 100-lapp.
- LES OGSÅ:
Nå frykter de for rekrutteringen til yrket.
– Vi ser at det er en utfordring å få tak i kvalifiserte folk, sier Jåsund i Norgestaxi.
– Det er alltid en utskifting, og viss diskusjonen i bransjen er at alt er en katastrofe, så vil vi få problemer med å rekruttere nye dyktige sjåfører, mener han.