Regjeringen kommer ikke til å åpne for at kommunene får adgang til å pålegge avgiftsparkering på privat grunn, for eksempel ved kjøpesentre og arbeidsplasser.
– Departementet kommer ikke til å legge frem noe slikt forslag før sommeren. Vi ser klare prinsipielle betenkeligheter med å avgiftsbelegge privat grunn.
Det sier Geir Pollestad, som er statssekretær i samferdselsdepartementet til NRK.
– Det er svært et sterkt inngrep i eiendomsretten som vi ikke ønsker å ta i bruk nå, sier Pollestad.
Skulle redusere biltrafikken
Det var i juni i fjor at Samferdselsdepartementet sendte ut til høring det de kalte et utkast til lov om kommunalt pålegg om betalingsparkering.
Loven skulle først og fremst redusere personbiltrafikken. Departementet hadde i juni 2012 denne begrunnelsen for forslaget:
Les også:
Les også:
«Dette skal blant annet bidra til å bedre det lokale bymiljøet, bedre framkommeligheten for kollektivtrafikk, syklister og gående, og redusere CO2-utslippene og lokal luftforurensning.»
Kommunene skulle få anledning til å pålegge grunneiere å innføre betalingsparkering både på privat og offentlig eiendom.
Jubel og harme
Lovforslaget vakte jubel hos rødgrønne politikere, men møtte kraftige motbør fra andre hold. Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Bård Hoksrud kalte det blant annet «et håpløst forslag».
Les også:
Les også:
Pollestad sier at reaksjonene i høringsrunden hos kommunene har vært svært delte på forslaget om å pålegge næringsdrivende å ta betalt for parkering.
– Har hele tiden vært skeptisk
Statssekretæren sier at departementet, tross lovforslaget som ble sendt ut på høring, hele tiden har vært skeptisk til at man skulle pålegge offentlig avgiftsinnkreving på privat grunn.
– Det er slik at etter en høring så skal man ta den endelige beslutningen. Den har vi tatt og vi har kommet til at vi ikke vil legge fram noe lovforslag for Stortinget i denne omgang, sier Pollestad.
Han mener kommunene må bruke andre metoder for å begrense parkeringen.
– En kan gjerne regulere parkeringen med at en begrenser hvor mange plasser det er lov og ha. Vi har og virkemidler for å regulere trafikken på vei, men vi synes det går for langt hvis vi skal pålegge avgift på privat grunn utenfor kjøpesentre og butikker.
– Ulike syn på virkemidler
I mange kommune har man sett fram til å kunne kreve inn parkeringsavgifter. For eksempel gikk flertallet i Stavanger kommune inn for forslaget.
Pollestad ser ikke bort fra at departementet får kritikk for snuoperasjonen.
Les også:
– Vi har litt ulike syn på hvilke virkemidler som er mest hensiktsmessige for å få til den nedgangen i trafikken som vi alle er opptatt av. Vi har vurdert det slik at dette forslaget går for langt. Det har noen prinsipielle sider som er uheldige.