– Målsettingen vår nå er å fylle opp de kyllinghusene vi har, sier styreleder i Nortura, Sveinung Svebestad.
Etter 15 år med enorm vekst i kyllingproduksjonen, har salget stupt den siste tida. Det gjør at mange bønder nå står med tomme hus.
– Vi må vel innse at den eventyrlige veksten i kyllingsalget ligger bak oss, sier Svebestad.
- LES OGSÅ:
Ingen nye kyllinghus i nærmeste fremtid
Flere reagerte da regjeringen gikk inn for å tillate en dobling kyllingproduksjonen i fjor. Nå blir det ingenting av dette.
– Det er ikke tiden nå for å øke produksjonen ute på gårdene. Det kan nok gå lang tid før det blir behov for nye hus, sier styrelederen.
Matforsker ved Måltidets hus i Stavanger, Helge Bergslien, tror ikke at kyllingsalget vil ta seg opp med det første.
– Jeg tror kyllingen har nådd et metningspunkt. Folk blir påvirket av de negative medieoppslagene. I tillegg velger mange flere fisk til middag, og da taper kyllingen, sier han.
- LES OGSÅ:
Vil utvikle nye kyllingprodukter
Selv om Nortura ikke tror på noen ny storvekst for kyllingen, vil de nå ta grep for å prøve å redde dagens produksjon.
– Siden kyllingsalget eksploderte for 10–15 år siden, har det handlet mye om kyllingfilet. Nå må vi prøve å utvikle nye måter å presentere dette for forbrukerne på.
Matforsker Bergslien mener det trengs en omveltning for at kyllingsalget ikke skal fortsette å stupe.
– De som skal selge kyllingen må få fram at dette er sunne og friske dyr. De må vise at slakteprosessen skjer på en skånsom måte, og at dette er en bærekraftig utvikling, sier han.