Hopp til innhold

Dobbelt så mange båtmotor-tyverier i Rogaland

Bander med båtmotortyver har beveget seg fra Østlandet til Rogaland.

Båt minus motor

Båt med frastjålet motor. (Arkivfoto)

Foto: Mari-Ann Albrektsen / NRK

I løpet av årets ti første måneder har Rogaland hatt mer enn dobbelt så mange båtetterlysninger som i hele 2010, og en økning i antall etterlyste båtmotorer på over 50 prosent.

– Tradisjonelt har Agder, Vestfold, Østfold og Oslo hatt flest tyverier. De senere årene har vi sett en økning i Rogaland og Hordaland, sier Roar Isaksen, sjef for Havnepolitiet til NTB.

Mens flere av de mest rammede politidistriktene har hatt en nedgang siden i fjor, trekker Rogaland statistikken opp totalt.

– September, oktober og november er høytid for påhengs-tyvene. Mange setter båtene på henger, og da er det lett å plukke motorene med seg, sier Isaksen til NRK.

– Nedslående

Så langt i år er 411 båter og 858 båtmotorer etterlyst i Norge. Tross iherdig innsats fra flere instanser ser 2011 ut til å bli like ille som fjoråret. Om utviklingen så langt i år fortsetter, vil status for 2011 bli temmelig lik 2010, da 1.097 båtmotorer og 514 båter ble etterlyst.

Isaksen mener de ferske tallene fra Kripos er nedslående.

– Etter at båt- og motortyveriene har økt kraftig det siste tiåret har vi brukt mye tid og krefter på å bekjempe denne kriminaliteten. Det er et bredt samarbeid mellom mange aktører, men vi må få med oss båteierne og få i stand et obligatorisk register for båter og motorer, ellers blir dette som å slåss mot vindmøller, sier Isaksen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Båtmotor-tjuveri

Bil klar til å frakte påhengsmotorer ut av landet. (Arkivfoto)

Foto: Politiet

Organiserte bander

Av de etterlyste båtene og motorene i fjor ble henholdsvis 19 og 36 prosent funnet igjen. Så langt i år har 13 prosent av de etterlyste motorene blitt funnet, mens gjenfinnelsesprosenten for båtene er 32.

– Vi finner ikke mange av motorene igjen i Norge, sier Isaksen.

Ifølge Isaksen er det organiserte bander, hovedsakelig fra Baltikum, som står bak flertallet av tyveriene.

– De er utrolig proffe, raske og velorganiserte. Vi har eksempler på at de slår til tidlig på natta og at båten eller motoren allerede morgenen etter er blitt beslaglagt av tollmyndigheter i Polen eller Tyskland. Vi blir kontaktet og spurt om dette kan være tjuvegods fra Norge. Det er da vi kunne trengt et skikkelig register. Slik det er nå bruker vi uforsvarlig mye av vår dyrekjøpte tid på det omstendelige arbeidet det er å spore opp eierne, sier Isaksen.