– Det er jo en liten fjær i hatten. Vi synes det er veldig stas at våre forstillinger blir anerkjent, og ønskes mange steder, sier sjef på Det Norske Teatret, Erik Ulfsby.
«Shockheaded Peter» ble sett av nærmere 35.000 mennesker i Oslo, og neste fredag har musikalen premiere i Stavanger. Så følger Staatstheater Hannover i Tyskland, med den samme kunstneriske ledelsen, og dermed det samme visuelle uttrykket som har fenget publikum i Oslo de siste årene.
- ANMELDELSE:
- LES OGSÅ:
Tyske fortellinger i norsk drakt
– Teatersjefen i Hannover så oppsetningen Oslo og ble veldig begeistret, sier teatersjef Arne Nøst ved Rogaland Teater.
Han har stått for scenografien og kan ta æren for eksportsuksessen sammen med Erik Ulfsby ved Det Norske Teatret som er regissøren bak.
– Tyskland er opphavslandet til grunnfortellingene. De er fra boka «Struwwelpeter», så tyskerne har intim kjennskap til alle disse fortellingene. Jeg tror de synes det er veldig gøy å få de pakket inn på en på en annen måte, sier Ulfsby.
Er det vanlig at norske versjoner av musikaler settes opp i utlandet?
– Det er ikke veldig vanlig, sier han.
- LES OGSÅ:
Frakten elefanten sørover
Men nå skjer det altså. Den 16. september begynner prøvene i Hannover, og premieren på den tyske «Shockheaded Peter» er 31. oktober.
– Vi sender nedover elefanten i begynnelsen av oktober, så den blir klar til prøver og forestillinger, sier Ulfsby.
Elefanten er en demonterbar og seks meter høy gigant, laget av det samme materialet som sitteunderlag. Først skal den imponere publikum i Stavanger, før den altså sendes i container til Tyskland, der de andre kulissene vil bli gjenskapt.
– Det blir veldig gøy for oss, som har utviklet dette med norske folk, å høre det på originalspråket, sier scenograf Nøst.
– En maksimalistisk oppsetning
«Shockheaded Peter» er basert på en 170 år gamme tysk barnebok-klassiker, og historien ble først adaptert til teater i London i 1998. Men ingen har slått på stortromma slik som Erik Ulfsby på Det Norske Teatret.
– Denne kan lages så stor eller liten man vil. Vi valgte et svært og maksimalistisk uttrykk. Det har ikke vært gjort før, sier Ulfsby.
Rogaland Teater har leid seg inn i Stavanger konserthus, for «Shockheaded Peter» er for stort for teaterets egen scene, som dessuten bygges om for tiden. Så venter altså Staatstheater Hannover for Nøst, Ulfsby og resten av det kunstneriske teamet fra Norge.
– Vi gleder oss veldig, og det blir veldig kjekt å komme til et så stort og proft teater, sier Nøst.
– Denne eksporten hører til unntakene, så det er veldig stas, sier Ulfsby.