Hopp til innhold

DAB-salget øker kraftig

Mens salget av FM-radioer stuper, er det stor interesse for å kjøpe ny DAB-radio til bestemor.

Digital radiolytting - DAB-radio

Over halvparten av radiolytterne hører radio digitalt.

Foto: Jon-Annar Fordal / NRK

– Jeg har en mann som kjøper DAB-radioer i søkk og kav. Vi må skifte ut alle de fine radioene vi har fra før av, sier Anne Gro Solli.

Mens DAB-radioene får bein å gå på i elektronikkbutikkene før jul, er Berge Torgrimsen heller skeptisk til at hele radionettet om få år skal digitaliseres.

– Ja, jeg har DAB-radio, men jeg vet ikke hvorfor, supplerer venninnen Marie Berge Torgrimsen.

– Det er jo for at du skal høre på P1+, sier Solli.

– Ja, for å høre kosemusikken, sier Berge Torgrimsen.

Eldre vil ha radio

NRK-kanalen P1+ pluss er en av svært mange kanaler som kun sender digitalt, og digitaliseringen som nå skjer fortsetter å påvirke hva vi kjøper.

Thormod Thormodsen, butikksjef hos elektronikkbutikken Thormodsen jr. i Stavanger, forteller at særlig eldre folk vil ha radio.

– Alle radioer her er DAB-radioer, det er ingen som ikke er digitale, sier han, og viser til et bredt spekter av digitale radioer i ulike former.

Etter planen skal FM-båndet slukkes i 2017. Myndighetene har stilt krav om at minst halvparten av oss skal lytte via DAB-radio eller internett innen 1. januar 2015 for at de nasjonale kanalene skal få lov til å slukke det analoge FM-nettet i 2017.

Nesten ingen FM-radioer

Nå ser det ut til at kravet er innfridd. Denne uka kom tall som viser at 52 prosent nå hører radio digitalt, og i butikkene er det nesten ikke FM-radioer å få lenger, ifølge Thormodsen.

Administrerende direktør i foreningen Elektronikkbransjen, Jan Adelsten Røsholm, kan bekrefte trenden.

– Vi har en sterk økning i salg av digitalradio. Til nå i år har vi hatt en økning på 40 prosent sammenliknet med tilsvarende periode i fjor, og på bilradioer har vi hatt en økning på 145 prosent. Det er bra at bilistene virkelig har fått øynene opp for DAB, for det er mye vanskeligere å bytte en bilradio over til DAB, enn en radio på kjøkkenet, sier Røsholm.

Informasjonsplikt

Medietilsynet, Forbrukerombudet og Forbrukerrådet har i disse dager en kampanje mot både kunder og bransjen, for å sørge for at alle som kjøper FM-radio blir informert om at FM-båndet skal slukkes, sier rådgiver Therese Thommesen i Medietilsynet:

– Dette gjør vi fordi elektronikkforhandlere har en informasjonsplikt både i salgssituasjonen og i markedsføring av produkter. Målet med dette er å unngå tvistesaker, sier Thommesen.

Butikkene NRK besøkte selger knapt FM-radioer lenger. Fordi dekningen på DAB fortsatt varierer er kombinasjonsradioer populært, altså apparater som gjør at du kan lytte til både FM-, DAB og internettradio. Thormod Thormodsen sier han nå kun anbefaler radioer som også har DAB:

– Vi anbefaler ikke noe annet til kundene, vi kan ikke det. Om få år vil FM-nettet slukkes, og da vil det bare slå tilbake på oss at kunden har fått en radio som er utdatert, sier Thormodsen.