Hopp til innhold

CHC mistet milliardkontrakt i februar

CHC Helikopter Service fikk ikke fornyet avtalen med Statoil om flyginger fra Flesland og Florø.

Halv stong hos CHC Helicopter Service

Det flagges på halv stang hos CHC Helikopterservice på Sola.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

CHC Helikopter Service har mistet viktige kontrakter på norsk sokkel, og sliter med stadig voksende underskudd. Piloter har også blitt oppsagt.

Men NRK har ikke funnet indikasjoner i regnskapene på at CHC har redusert pengebruken på sikkerhetsarbeidet. De voksende kostnadene til selskapet er da også hovedårsaken til at underskuddene er stadig økende.

Samtidig sliter CHC med inntektene - og utsiktene er magre. I februar valgte Statoil konkurrenten Bristow Norway til å fly offshorearbeidere fra Bergen og Florø. Kontrakten CHC ikke fikk, gjelder i fem år fra mai 2017 - og kontraktsverdien er på om lag 1 milliard.

– Billigere og mer effektivt

I forbindelse med tildelingen av kontrakten til Bristow la Statoil vekt på at den nye kontrakten ville gi både kostnadsbesparelser og et mer effektivt flyprogram, skriver Stavanger Aftenblad.

– Dette var en konkurranse om en kontrakt der en annen aktør enn CHC vant. CHC er fortsatt en viktig leverandør for Statoil. CHC vil fortsatt stå for rundt 50 prosent av våre flyginger framover, sier pressetalsmann Morten Eek i Statoil til avisen.

– Har fryktet en helikopterulykke

Aftenbladet skriver også at Statoil ved flere anledninger har avsluttet eller ikke fornyet kontrakter med selskap som har hatt dødsulykker.

Eek ønsker ikke å gå inn på dette temaet i den situasjonen som er nå, og sier at Statoil nå bruker sine ressurser på støtte og oppfølgning av ansatte og pårørende.

Helikoptermodellen EC225 Super Puma har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia. I 2009 omkom 16 personer i et helikopterhavari utenfor Peterhead i Skottland.

Hovedverneombud ved Gullfaks A, Hans Fjære Øvrum, sa fredag til NRK at helikoptertypen er veldig upopulær blant de ansatte i Nordsjøen. Også leder for fagforeningen Safe, Hilde Marit Rysst, sier at de lenge har fryktet en helikopterulykke.

Helikopter med grafikk

H225 Super Puma er et av de vanligste helikoptrene i oljeindustrien.

Foto: FOTO: KRISTOFFER RIVEDAL GRAFIKK: LOTTE CAMILLA HOLST-HANSEN