Hopp til innhold

Tar en milliard fra bilistene – gir til syklistene

Syklistene i Stavanger gleder seg til det blir satt opp flere og dyrere bomstasjoner på veiene i distriktet. En milliard bompengekroner skal brukes bygging av sykkelveier.

Sykkel i Stavanger

Roar Børresen leder sykkelsatsingen i Stavanger kommune, og ser frem til at bompengene skal bedre forholdene for syklister i regionen.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

Mens bilistene raser, har lokale syklister alt begynt å glede seg til det blir satt opp flere og dyrere bomstasjoner på Nord-Jæren.

For etter Robin Hood-prinsippet skal bomringene ta fra bilistene, og gi til syklistene.

Planen er at bommene skal gi én milliard kroner til nye og bedre sykkelveier på Nord-Jæren i årene som kommer.

– Jeg håper og tror de som sitter i bilkø har forståelse for at det blir brukt bompengemillioner på nye sykkelveier. Dette vil føre til at flere kommer seg opp på sykkelen, og at køene i morgen- og ettermiddagsrushet blir kortere, sier Roar Børresen som leder sykkelsatsingen i Stavanger kommune.

Planlegger egne sykkelfelt, utenfor veiene

Milliardutbyggingen av sykkelveier kommer i tillegg til den såkalte sykkelmotorveien som skal bygges mellom Stavanger og Forus.

Selv om verken «Bypakken» eller «Jæren Pakke 2» foreløpig er politisk behandlet, er de som legger til rette for syklisten allerede i gang med planleggingen.

– Foreløpig ser det ut til at vi vil gå for en «dansk løsning», egne sykkelfelter som er adskilt fra både biltrafikk og fotgjengere, sier Børresen.

Syklar i Misjonsveien

Stadig flere tar sykkelen fatt når de skal på jobb.

Foto: Erik Waage / NRK

70 prosent av pengene skal til syklistene

Norges Automobil-Forbund (NAF) hilser sykkelsatsingen velkommen.

Thor Berge Jåsund

Thor Berge Jåsund, samferdselspolitisk talsmann i NAF Stavanger og omegn.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

– Bilistene kommer ikke til å kjøre i demonstrasjonstog mot at det blir brukt bompenger til utbygging av sykkelveier. Det vil ikke bedre framkommeligheten om NAF står på barrikadene og sperrer Motorveien, sier Thor Berge Jåsund.

Han er samferdselspolitisk talsmann i NAF Stavanger og omegn.

I bompengeordningen, som trolig blir vedtatt, er det lagt opp til at 70 prosent av pengene som blir krevd inn skal brukes på kollektivløsninger og sykkelsatsing.

– Men vi i NAF vil ikke være med på at sykkelmilliarden blir tatt fra den delen av bompengene som skal gå til ordinær veiutbygging, forklarer Jåsund.

Forhåpninger til sykkelmilliarden

Selv om flertallet av jobbsyklistene på Nord-Jæren skryter av sykkelveien sin i dag, er ønskelisten om forbedringer lang.

– Mange millioner kroner vil gå til å kjøpe eiendom langs veiene som vil gjøre det mulig å bygge nye sykkelveier, sier Roar Børresen i kommunen.

Han håper likevel at en sykkelmilliard vil vise godt igjen og gi syklistene enda bedre sykkelveier i regionen. Og syklistene jubler.

– Det kunne ikke vært noe lurere å bruke bompengene på, sier syklist Astrid Fritzer.

– Helt rett. Hvis en ikke hjelper folk til å sykle så blir køene bare verre og verre, sier syklist Randi Grayston.

Flere nyheter fra Rogaland