Hopp til innhold

– Dette «sommelet» har forsinket oss

En ferdig utbygget bussvei på Nord-Jæren kan være klar i løpet av fem år. Det viser den endelige rapporten, som vil føre til at krangelen om fremtidens kollektivtilbud blusser opp igjen.

Bussbane Stavanger

Stammen i konseptet er en bussvei fra Sunde, via Stavanger sentrum, langs fylkesvei 44 mot Sandnes Øst.

Foto: Rogaland Fylkeskommune / visCo CG

Harald Minge

Harald Minge.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

I løpet av de neste 15 årene vil 35.000 arbeidsplasser på Forus øke til 70.000. Det vil være umulig uten radikale endringer i kollektivtilbudet. Spørsmålet er imidlertid om det er best å gå for en bussvei eller en bybane.

Tirsdag inviterer Næringsforeningen i Stavanger til det årlige Forus-møtet. Her skal ordførere, næringstopper og byråkrater diskutere de store trafikale problemene til og fra området.

– Nå er vi i posisjon til å ta en beslutning, og da må vi få opp farten. Dette «sommelet» har forsinket oss, sier leder i Næringsforeningen i Stavanger, Harald Minge.

Mener bussvei er løsningen

For kort tid siden sendte avtroppende samferdselssjef i Rogaland, Gunnar Eiterjord, den endelige utredningen om bussvei-alternativet til Veritas.

Gunnar Eiterjord

Gunnar Eiterjord.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

En ferdig utbygd bussvei vil koste om lag 5 milliarder kroner, og det meste vil kunne stå ferdig om drøye fem år. Eiterjord er sikrere enn noen gang på at bussvei er løsningen.

– Det er billigst og det har like god kapasitet som en bybane. Derfor er det ingen grunn til å gå for et dyrere konsept, sier Eiterjord.

– Bussvei kan bygges etappevis

Samferdselssjefen understreker at det som avgjør er hvor raskt pengene kommer på bordet.

Også Næringsforeningen er klar på at det haster med en endelig konklusjon om næringsområdet fortsatt skal kunne vokse.

– Det viktigste nå er at vi har et åpent sinn, og at vi ser på alle alternativene. Fordelene med bussvei er at det kan bygges etappevis, og tas i bruk umiddelbart. Hele samfunnet vil gå helt i stå om vi ikke får gang på dette, sier Minge.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Bybanen i Bergen

Bergen var først ute med en bybane-løsning. Her under åpningen sommeren 2010.

Foto: NRK

Bussvei-ruten delvis planlagt

Stammen i konseptet er en bussvei fra Sunde, via Stavanger sentrum, langs fylkesvei 44 mot Sandnes Øst.

Deretter er det planlagt en utvidelse langs strekningen Jåttåvågen – Universitetet – Madla, og fra Sentrum til Hundvåg.

I tillegg ønsker utrederne bussgater og kollektivfelt ved sykehuset, busstunnel under Kannik, kollektivfelt på motorveien og rullefortau fra Paradis stasjon til sykehuset.