Trass i en rekke tiltak og planer for å få flere til å sykle eller kjøre buss, øker biltrafikken på Nord-Jæren like raskt som før.
Det viser ferske målinger fra Statens vegvesen.
På E39 på Forus kjørte det for eksempel i gjennomsnitt nesten 1200 flere biler i døgnet i august i år enn i august i fjor.
– Det er den vanlige trenden, sier overingeniør Ingve Undheim i Statens vegvesen.
En del av jobben hans er å følge med på trafikkutviklingen, og han lar seg ikke overraske over tallene.
– Økningen er normalt stor. Det er ingenting som skiller seg ut fra i fjor til i år, sier han.
- LES OGSÅ: Klarer ikke nullvekst
Økning overalt
Og tallene viser økning i trafikken på nesten alle målepunktene vegvesenet har. (Se tabell nederst i artikkelen)
Unntaket er E39 på Auglendshøyden, der trafikken i august gikk ned med 576 biler i døgnet i år i forhold til i fjor. En grunn til det kan være stengingen av Byhaugtunnelen i sommer, men nedgangen blir oppveid og vel så det av økt trafikk på andre veier.
– Det viser at når trafikken går ned ett sted. så øker den andre steder, sier Undheim.
Flere sykler, men ikke mange nok
Trafikkøkningen skjer trass i at NRK nylig kunne fortelle at stadig flere siddiser har valgt å sykle til jobben. En uke i september passerte 64 prosent flere syklister målepunktet i Møllebukta sammenligna med samme uke i fjor.
Det er en bra utvikling, men den monner likevel lite. Ingve Undheim forteller at seks til sju prosent sykler til jobben på Nord-Jæren i dag.
– Vi må nok opp i det dobbelte for at det skal merkes på biltrafikken, sier han, men legger til at det kanskje ikke trengs fullt så mye, fordi bare et par prosent færre biler vil merkes i form av mindre køer.
– Må bli vanskeligere å parkere
Men foreløpig handler det ikke om færre biler, men om å stagge veksten.
Regionen har en målsetting om nullvekst i biltrafikken i perioden 2013 til 2016. Det er en del av grunnlaget for belønningsavtalen med staten.
For å greie det må man fortsette å legge til rette for flere sykkelveier og bygge flere kollektivfelt., sier Undheim.
- LES OGSÅ: Forkjørsvei for buss
Men det må også sterkere lut til.
– Parkeringsrestriksjoner er et av de viktigste virkemidlene for å få ned biltrafikken, sier Undheim, med klar adresse til den pågående debatten om restriksjoner på Forus.
- LES OGSÅ: Vil ha flere parkeringsplasser
- LES OGSÅ: Forvirring om biltrafikken
- LES OGSÅ: Etterlyser tøffere politikere
Eksempelet Madla
Men også bedre kollektivtilbud nytter, mener han, og viser til trafikktallene fra Madla.
I august 1999 kjørte det i gjennomsnitt 14.360 biler i døgnet forbi målepunktet der, mens tallet i 2013 bare var økt til 14.545. I august i år ble det et hopp oppover, men det skyldes trolig at bilistene valgte andre veier på grunn av at Byhaugtunnelen var stengt.
– Til Madla og Revheim har vi en av de viktigste bussrutene. Det viser at på de veiene vi har mest kollektivtrafikk, øker biltrafikken minst, sier Ingve Undheim.
At trafikken i Tanke Svilandsgate i Stavanger har økt såpass kraftig som tabellen viser, forklarer Undheim med at denne veien ble en av de viktigste mens Byhaugtunellen var stengt i sommer.
Hvorfor trafikken over Bybrua har gått ned med over 1000 biler i august i år i forhold til i fjor, har han derimot ingen forklaring på. Kanskje leserne våre kan hjelpe til med å løse den gåten?