Hopp til innhold

Dette har Statoil betalt ni millioner for

Sponsoravhengighet kan skape et A- og B-lag i museums-Norge, frykter Norges Museumsforbund. Både Skagenfondene og Statoil har betalt millioner for utstillinger i Rogaland.

Statoil-sponset utstilling på Vitengarden på Nærbø i Hå

Denne benken skal bli en del av installasjonen utenfor Vitengarden på Nærbø i Hå. Den skal varmes opp med ulike energikilder, blant annet torv og biogass, og blir en del av den Statoil-sponsede utstillingen om energi og miljø.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Anne Jorunn Frøyen og Endre Ueland

Anne Jorunn Frøyen og Endre Ueland på Vitengarden i Hå.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK
Anne Jorunn Frøyen

Til sommeren åpner Frøyen en utendørspark som Statoil har sponset. Parken skal stå i landskapet utenfor Vitengarden.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– Det hadde ikke vært mulig hvis vi ikke hadde fått pengene fra Statoil, sier Anne Jorunn Frøyen på Vitengarden.

Vitengarden på Nærbø ligger sammen med Vitenfabrikken i Sandnes under Jærmuseet. Museet har nylig fått åtte millioner kroner av Skagenfondene og ni millioner kroner av Statoil.

Begge museene åpner de neste månedene store utstillinger som har blitt til takket være de private midlene. Utstillingen i Sandnes handler om verdiskapning, og sponses av fondsforvalteren Skagenfondene. Utstillingen i Hå har energi og miljø som tema, og pengene kommer fra oljeselskapet Statoil.

Frykter distriktene taper

Anne Jorunn Frøyen hos Vitengarden forsikrer at sponsormidlene ikke styrer innholdet i utstillingen i Hå.

– Vi kan ikke ta hensyn til det de som gir penger vil at vi skal gjøre. Vi må holde dem på avstand, ellers mister vi vår integritet, sier Frøyen.

Også utstillingen av gamle Lærdal-leker på Norsk Barnemuseum i Stavanger er sponset – av nettopp Lærdal Medical.

Norges Museumsforbund frykter museene nå har blitt så avhengige av private sponsorer, at det vil skape A- og B-lag, der distriktene taper.

Målfrid Snørteland og Kjell Sele

Jærmuseets direktør Målfrid Snørteland sammen med Kjell Sele på Vitenfabrikken i Sandnes. De åpner snart en utstilling om har verdiskapning som tema. Den har Skagenfondene betalt for.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK
Målfrid Snørteland

Temaer som økonomi, finans og matematikk formidles gjennom interaktive installasjoner, forteller direktør Snørteland.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– Med den nye politikken fra regjeringen Solberg blir de private midlene enda viktigere for museene. Faren er at de museene som er flinke til å jobbe mot sponsormarkedet, og som har sponsorer i sitt nærmiljø, vinner kampen om å lage de gode og spennende utstillingene, sier generalsekretær Liv Ramskjær.

En undersøkelse forbundet har gjort viser at museene som får mest sponsormidler, er konsentrert rundt de største byene.

– Sliter for å få til utstillinger

Utstillingen ved Vitenfabrikken i Sandnes åpner neste uke, og handler om verdiskapning i regionen.

– Dette blir formidlet gjennom interaktive installasjoner, som dreier seg om økonomi, finans og matematikk, sier Målfrid Snørteland, direktør for Jærmuseet.

– For oss er det avgjørende hvis vi skal lage utstillinger av dette formatet. Dette har vi ikke mulighet til innenfor ordinære budsjett og offentlige tildelinger, sier Snørteland, som har merket seg utviklingen Norges Museumsforbund beskriver.

– Vi ser at mange av våre kolleger sliter mer, og må jobbe lengre for å få til større utstillinger, sier hun.

Høy sponsorandel på Jæren

Statoil har gitt ni millioner kroner til Jærmuseet over tre år, og mye går til den permanente utendørsparken som åpner på Vitengarden til sommeren.

Mens det vanlige er at sponsorpenger utgjør tre til fem prosent av inntektene, var Jærmuseet oppe i en sponsorandel på 14 prosent i fjor.

Thorhild Widvey

Kulturminister Thorhild Widvey besøkte nylig Norsk Barnemuseum i Stavanger.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Kulturminister Thorhild Widvey, som nylig besøkte barnemuseet i Stavanger, deler ikke museumsforbundets bekymring for at museene er blitt for sponsoravhengige.

Widvey: – En vinn-vinn-situasjon

– For det første er det helt klart at det er museene som skal stå for det faglige innholdet. Og jo mer privatkapital en får utløst, jo mer kan de offentlige pengene brukes på de områdene hvor en ikke får så mye støtte. Jeg ser på dette som en vinn-vinn-situasjon, sier hun.

Målfrid Snørtelands regionmuseum i oljefylket Rogaland er en vinner i markedet. Direktøren er likevel klar på hva som er viktigst:

– Uansett sponsormidler eller ikke, bør den daglige basisdriften være basert på offentlige bevilgninger, sier hun.