Hopp til innhold

Frykter Vegvesenet undervurderer trafikkveksten på E39

Høyres ordførerkadidat i Stavanger mener Statens Vegvesen i større grad må planlegge for fire felt mellom Stavanger og Kristiansand.

Kø E 39 Motorveien Forus

Høyres ordførerkandidat i Stavanger frykter at Statens Vegvesen undervurderer trafikkveksten på E39 mellom Stavanger og Kristiansand.

Foto: Otto Voldsund / NRK

– Vegvesenet må gjennomføre nye trafikktellinger i forbindelse med utredning av ny E39 mellom Stavanger og Kristiansand.

Det mener Høyres ordførerkandidat i Stavanger, Christine Sagen Helgø.

Hun synes tallene som Vegvesenet har kommet frem til er oppsiktsvekkende lave.

– Jeg tror alle som har kjørt langs E39 i sommer har opplevet at det er en voldsom trafikk. Vi får masse henvendelser fra folk om voksende køer, sier høyres ordførerkadidat til NRK.

Les også: Vil ikke ha fire felt sørover fra Ålgård

Les også: Samferdelsministeren vil vurdere fire felt Stavanger-Kristiansand

Statens Vegvesen har konkludert med at fire felt blir for dyrt og at E39 mellom Ålgård og Lindesnes skal bygges ut med tre felt og midtdelere. Sagen Helgø mener at det i større grad må planlegges for firefeltsvei på strekningen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Christine Sagen Helgø

Christine Sagen Helgø ber Statens Vegvesen foreta nye målinger og beregninger av trafgike på E39.

Foto: Nyhetsspiller

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa uttalte tidligere i år til NRK at departementet ikke vil utelukke en løsning med firefeltsvei på strekningen. Hun viser til at også Vegvensenet mener det er den beste løsningen for trafikken mellom to av de regionene i norge som vokser mest.

– Må planlegge for fremtiden

I konsekvensutredningen som vegvesenet har lagt fram er det beregnet en trafikkvekst på Ålgård på 1,14 prosent fram til 2040. Sagen Helgø frykter at dette tallet er for lavt.

– På strekningen mellom Lindesnes og Søgne, der Statens Vegvesen vil bygge ut med fire felt, er tallene mye høyere. Tallet for trafikkveksten på Ålgård er oppsiktsvekkende lavt, mener hun.

Les også: Krever krabbefelt og midtdeler

Høyres ordførerkandidat er ikke begeistret for vegvesenet sin løsning med midtdeler og tre felt sørover på E39.

– Vi må være sikre på at vi planlegger for fremtiden, slik at vi slipper å gjøre alt på nytt om ti år, sier høyres ordførerkandidat

6200 biler i døgnet

I forbindelse med utredningen av utbyggingen av E39 har Vegvesenet talt hvor mange biler som passerer i løpet av et døgn på forskjellige strekninger.

Målepunktet sør for Ålgård viser at det i gjennomsnitt passerer 6200 biler på 24 timer.

– For meg virker det som veldig lave tall når vi ser på hvilken voldsom økning det har vært i trafikken fra Stavanger til Kristiansand de siste årene. Det gjelder særlig i perioden fra mai til september, mener Sagen Helgø.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Smeaheia, Varatun

Statens Vegvesen går inn for en løsning med tre felt og midtdeler på storparten av E39 melleom Stavanger og Kristiansand.

Foto: Gunanr Morsund / NRK

Avviser ny telling

Høyres ordførerkandidat Chistine Sagen Helgø ønsker at Vegvesenet foretar nye trafikkmålinger.

– Jeg ber egentlig Statens Vegvesen vurdere tallgrunnlaget på nytt, sier hun.

– Vi må være sikre på at vi planlegger for fremtiden, slik at vi slipper å gjøre alt på nytt om ti år.

Christine Sagen Helgø, Høyres ordførerkandidat i Stavanger

Johan Mjaaland i Statens Vegvesen mener det ikke nødvendig å telle på nytt. Mjaaland satt i styringsgruppen som har lagt fram rapporten som viser de lave trafikktallene.

– Vi har målepunkter på flere steder på strekningen Kristiansand - Stavanger hvor all trafikk blir registert kontinuerlig hele døgnet, hele året. Så beregner vi en gjennomsnittstrafikk per døgn for nøkkelstrekninger, sier Mjaaland.

– Opplever trafikken som tung

Mjaaland forstår at folk ofte opplever trafikkmengden som større enn den egentlig er.

– Jeg tror veldig mange av oss som trafikanter kjører på tider på døgnet der det er mye trafikk, på vei til og fra jobb og så videre. Da oppleves trafikken ganske tung, men trafikken resten av døgnet er relativt lav, sier han.

Trenger vi firefeltsvei til Kristiansand?