Hopp til innhold

Bekymret for de tradisjonelle mediene

Aller helst ønsker dagens ungdom å få nyhetene via Twitter og Facebook. Det er en utfordring for de tradisjonelle mediene, mener universitetslektor i Stavanger, Espen Reiss Mathiesen.

36170334 Social Media - facebook

Facebook, Twitter og Instagram gir åtte av ti ungdommer nyhetene hver dag.

Foto: Jan Haas / NTB scanpix

Espen Reiss Mathiesen

Universitetslektor i Stavanger, Espen Reiss Mathiesen.

Foto: Privat

– Jeg leser nyheter fra VG og Aftenbladet. Det som popper ut på Facebook, sier Iselin Klubben, som går på Bergeland videregående skole.

Hun og vennene hennes bekrefter det en fersk undersøkelse gjort av Universitetet i Stavanger viser, nemlig at ungdom i alderen 16-18 år aller helst vil lese nyheter via sosiale medier. Dette gjelder også medieelver, som er grunnlaget for denne undersøkelsen.

Universitetslektor i Stavanger, Espen Reiss Mathiesen er mannen bak undersøkelsen. Han er bekymret for de tradisjonelle nyhetsmediene.

– Vi pusher nyheter som brokkoli, slik som moren min absolutt ville at jeg skulle spise brokkoli, det er omtrent som å selge tran, sier Mathiesen.

Sosiale medier topper

Nå mener han det store spørsmålet er hvordan de tradisjonelle mediene kan bli relevante for de unge.

– Spørsmålet er hvordan kan vi bli relevante for dem som finner relevant informasjon andre steder?, sier han.

Da NRK sjekket spørreundersøkelsen i går ettermiddag hadde 258 ungdommer svart. Sosiale medier topper altså lista over nyhetskanaler for disse ungdommene, som er mellom 16 og 18 år. Hele åtte av ti svarer at de fikk nyhetene sine fra sosiale medier dagen før. Drøyt halvparten brukte nettaviser, fulgt av tv med 37 prosent.

– Når du er 17-18 år er du på det tidspunktet hvor du er minst interessert. Da mener du gjerne at en voksenverden utenfor din videregående skole er nokså irrelevant i forhold til hva du er opptatt av. Jeg tror kanskje mye av årsaken ligger der, sier universitetslektoren.

– Facebook og Twitter er løsningen

Bergelandelevene Iselin Klubben, Audun Torseth og Mari Kalvig sier alle at de stoler mest på de seriøse mediene, men de vil lese nyhetene fra NRK og avisene via sosiale medier, som Facebook og Twitter. Kalvig tror det er nøkkelen for nå ut til ungdom.

Ragnar Christensen

Distriktsredaktør i NRK, Ragnar Christensen:

Foto: Åse Karin Hansen / NRK

– Det er lettere å trykke inn på saker som er publisert på Facebook, for det er der folk er. Så mediene må være på sosiale medier, og gjerne gjøre artiklene litt lettere å lese, slik at de er tilpasset ungdom, sier hun.

Mediene driver også sin egen kampanje for tiden. I dag samles elever og mediefolk i Stavanger-distriktet for å diskutere undersøkelsen, og målet med kampanjen «Hvor har du det fra».

– Vi bruker sosiale medier som Facebook, Twitter og Instagram til å nå ut som vår postkasse til de unge. Vi vil at de unge skal vite at journalistikken som NRK og andre seriøse medieaktører lager, er journalistikk de kan stole på, sier distriktsredaktør i NRK, Ragnar Christensen.