Hopp til innhold

– Dette skal vi ikke akseptere

Norske veimyndigheter og politikere må i større grad stilles til ansvar for veisikkerheten langs norske veier, mener foreningen Nei til Frontkollisjoner.

Motorsykkelulykke

Geirr Tangstad-Holdal mener norske veimyndigheter ikke kan akseptere at det dumpes store steinblokker langs en trafikkert og usikret veistrekning. Han etterlyser en adferds- og holdningsendring blant norske politikere.

Foto: Ronny Hjertås

– Når vi har hatt ulykkesgrupper gjennom mange år som har påpekt gang på gang hva som kan gjøres for å få ned antall drepte og skadde, og det ikke skjer mer. Da er det noe galt med adferden, sier Geirr Tangstad-Holdal i foreningen Nei til Frontkollisjoner.

Geirr Tangstad-Holdal

-Vi skal ikke akseptere at det dumpes store steiner i sideterrenget. Dette skal vegvesenet eller den som har ansvaret for veien ta tak i å få fjernet, sier Geirr Tangstad-Holdal.

Foto: Nei til Frontkollisjoner

Tangstad-Holdal mistet selv sin søster, svoger og niese i en trafikkulykke på E39 ved Helleland i Rogaland for seks år siden. Han mener norske veimyndigheters holdninger må endres.

– Uakseptabelt

Han er en av mange som har reagert på NRKs omtale av dødsulykken nær Ålgård i Rogaland i sommer der 62 år gamle Bodvar Håheim mistet livet. Motorsykkelen hans skar ut av veien og traff et lass med stein som var dumpet nær veikanten.

– Vi må få den samme holdningen til trafikkulykker og trafikkdøden som i deler av arbeidslivet. Vi skal ikke akseptere at det dumpes store steiner i sideterrenget. Dette skal vegvesenet eller den som har ansvaret for veien ta tak i og få fjernet, sier Tangstad-Holdal.

– Må ta ansvar

Analyserapport

Dybdeanalyser av dødsulykker i trafikken foretas hvert år i Norge. farlige objekter og dårlig sikring er en gjenganger i svært mange utforkjøringsulykker som ender med dødsfall.

Over 400 personer har de siste åtte årene mistet livet i trafikkulykker som følge av farlig sideterreng og farlige objekter langs norske veier. Det slår Statens vegvesen selv fast i sin siste dybdeanalyse av dødsulykker i veitrafikken.

I den siste analyserapporten over dødsulykkene som kom nå i sommer heter det blant annet i omtalen av utforkjøringsulykker som får dødelig utgang som følge av farlig sideterreng:

«Her har Statens vegvesen et avgjørende ansvar og gode muligheter til å påvirke skadeomfanget i fremtidige ulykker:»

– Adferden er viktigst

Geirr Tangstad-Holdal mener at norske veimyndigheter har vært flinke på holdningskampanjer rettet mot trafikantene, men ikke like flinke på å iverksette sikkerhetstiltak.

– Jeg vil snu det og si det samme til våre veimyndigheter og til våre sentrale politikere: Det er adferden som til syvende og sist er det viktigste, hvor mye som bevilges til midtdelere, hvor mange sideterreng som sikres og utbedres slik at vi får ned antall drepte og hardt skadde enda mer.

Dødsulykke Helleland 2006

Dødsulykken ved Helleland i Rogaland i 2006 førte til at tre personer mistet livet.

– Preges av festtaler

Han mener også veimyndighetene, på den bakgrunn, blir stilt for lite til ansvar for en del av de ulykkenes som ender med dødsfall i trafikken på norske veier.

Geirr Tangstad-Holdal mener norsk trafikksikkerhet på mange måter preges av festtaler. Selv om antall dødsulykker har gått kraftig ned over flere år, må det stilles større krav til både holdninger og adferd blant ansvarlige veimyndigheter og politikere.

– Det skjer noe, men likevel opplever jeg det som halvhjertet ut ifra mitt ståsted, sier Tangstad-Holdal.