Hopp til innhold

– Sendt hjem etter språkproblemer på Gullfaks C og Veslefrikk

– Jeg kjenner til spesifikke plattformer der personell blir sendt hjem på grunn av manglende språkkunnskap, sier Nestleder i SAFE. Statoil stiller seg uforstående.

Video Språkproblemer

Utenlandske arbeidere som ikke kan engelsk eller norsk, utgjør en sikkerhetsrisiko på plattformer i Nordsjøen. Det mener Fellesforbundet i Rogaland og fagforbundet SAFE.

Roy Aleksandersen

Roy Aleksandersen, første nestleder i Fagforbundet SAFE.

Foto: Ola Andreas Bø / NRK

– Språkproblemer er i ferd med å bli en eskalerende utfordring ute på plattformene, sier Roy Aleksandersen, første nestleder i Fagforbundet SAFE.

– Har skjedd på Gullfaks C og Veslefrikk

Han er bekymret over at utenlandsk arbeidskraft ikke klarer å henge med i arbeid og sikkerhetsrutiner på grunn av språkvansker.

– Jeg kjenner til spesifikke plattformer der personell blir demobilisert og sendt hjem på grunn av misforståelser når ordrer skal gis. Jeg kjenner til at det har skjedd både på Gullfaks C og Veslefrikk.

Ifølge petroleumstilsynet er det operatørene på plattformene, i dette tilfellet Statoil, som sitter med ansvaret for at personell kan språket godt nok. Det gjelder også for underleverandører.

Statoil: – Kjenner ikke til saken

Ola Anders Skauby

Ola Anders Skauby er informasjonssjef i Statoil.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Vi kjenner ikke til at dette har skjedd i forhold til vårt personell, men dersom leverandører eller underleverandører har valgt å gjøre dette for å oppfylle kravene kan det ha skjedd uten at vi kjenner til det, sier informasjonssjef i Statoil, Ola Anders Skauby.

– Det burde kanskje vært naturlig at vi hadde fått beskjed om det, men som sagt kjenner vi ikke til det, legger han til.

– De vil ikke kjenne til det

Roy Aleksandersen i Fagforbundet SAFE, synes det er urovekkende at Statoil ikke kjenner til språkproblemene som har oppstått på deres egne plattformer.

– Jeg blir jo veldig forundret når jeg hører at de ikke kjenner til det. Jeg tror heller at de ikke vil kjenne til det. De skyver vel gjerne bare dette ned til sine underleverandører og ber dem om å ordne opp, sier han.

For å hindre alvorlige episoder, kommer SAFE nå med en oppfordring til Statoil og de andre operatørene om å bedre språkkravene. Det for å unngå uheldige episoder i framtida.

– Misforståelser oppstår veldig lett hvis man ikke kan språk, og da kan uønskede hendelser med store, store konsekvenser, sier Aleksandersen.