Hopp til innhold

– Rogaland – matfylket ingen vet om

De lokale kortreiste matvarene fra Rogaland forblir kortreiste, og det må matprodusentene i fylket gjøre noe med, mener stiftelsen Matmerk.

NM-mester i Pizzabaking -09

Under Gladmatfestivalen om sommeren er Matfylket Rogaland i hele landets søkelys, men Matmerk etterlyser at effekten varer lengre.

Foto: Hansen, Alf Ove / SCANPIX

– Rogaland er en stor produsent i volum, men kjennskapen, kunnskapen og omdømmet til rogalandsmat eksisterer ikke, sier Nina Sundquist, administrerende direktør i stiftelsen Matmerk, som skal bidra til økt mangfold, kvalitet og verdiskaping i norsk matproduksjon.

Nina Sundquist

Nina Sundquist, administrerende direktør i stiftelsen Matmerk.

Foto: Håvard Wien / NRK

– Dere er veldig gode i deres egne øyne, men utenfor fylket er det dessverre ingen som kjenner til dere, sier hun.

Matmerk har ansvaret for kvalitetsmerking av mat og for Kvalitetssystemet i norsk landbruk. Nå etterlyser Sundquist mer rogalandsmat. Matfylket Rogaland er ikke kjent utenfor fylkesgrensen, mener hun.

Etterlyser felles strategi

Nå må matprodusentene i matfylket samle seg for å bli enige om en felles strategi for hvordan andre skal få opp øynene for all den gode maten Rogaland har å by på, mener hun.

– Dere har fantastiske råvarer her i Rogaland. Jeg skulle ønske at resten av landet oppdaget det. Da må dere jobbe ganske mye mer, og samarbeide om å bygge opp en god lokalmatprofil, sier Sundquist.

– Vi har mange enkeltprodusenter som har fantastiske produkter, men å samle dem under en felles paraply, og skape et inntrykk av hva rogalandsmat skal bety av kvalitet for forbrukeren, der er det en jobb å gjøre, legger hun til.

Svein Narve Veshovda

Biffen fra kyrne til Svein Narve Veshovda i Egersund når sjelden ut av Rogaland.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Vil ikke konkurrere med Nortura

De 60 ammekyrne til bonde Svein Narve Veshovda i Egersund kan velge om de vil beite inne eller ute hele året. Det gir en svært god biff av kalvene, hevder han. Kjøttet er kortreist og lite kjent utover Dalane.

Veshovda er uenig med Matmerk-direktøren i at lokalprodusentene av rogalandsmat må gå sammen om å markedsføre seg til hele landet.

– Hun har delvis rett i at vi ikke er flinke nok til å få fram produktene våre utover fylket, men det hun legger opp til blir at hun ønsker at vi skal bygge et nytt selskap med flere under den paraplyen. Da føler jeg vi begynner å konkurrere med de flotte selskapene som vi allerede har; som Nortura, Prima Jæren og Fatland. Det synes jeg ikke vi skal, sier han.

Anbjørn Øglend

Anbjørn Øglend, konserndirektør i Primagruppen.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Markedsførte matfatet Jæren

Anbjørn Øglend er konserndirektør i Primagruppen. Mot de fleste odds har biffen som bedriften hans produserer klart det som Nina Sundquist savner: å bli kjent over hele landet. Han har brukt en annen metode.

– Nå har vi hatt en veldig flott reis på Meny, og har produkter i butikker over hele landet. Vi har kopiert det de gjør i Sør-Europa; nemlig å ta et eierskap til regionen, selge den, og alt regionen har å by på.

– Vi har jobbet veldig strategisk med å ta et eierskap til Jæren, med alle gode kvaliteter derfra, og løfte det fram til forbrukeren, sier Øglend.

– Avhengig av vilje

Nina Sundquist tror det er håp for at resten av landet får opp øynene for mat fra matfylket Rogaland. Men da må aktørene få opp farten og viljen til samarbeid.

– Jeg kjenner ikke rogalendinger veldig godt, men en del av dem er litt treige i avsatsen, men når de først kommer i gang går det veldig fort. Dette har nok noe med vilje å gjøre, sier hun.

Anbjørn Øglend

Anbjørn Øglend har markedsført Angus-biff fra Jæren, som nå selges over hele landet.

Foto: Erik Waage / NRK