Hopp til innhold

– Kolumbus må ikke glemme kontantbetalerne

Forbrukerrådet ber Kolumbus å ta hensyn til busspasasjerer som fortsatt ønsker å betale kontant. Nå skal Kolumbus innføre gebyr for dem som betaler kontant på bussen.

Kolumbus-buss i trafikken i Kannik i Stavanger sentrum Eirin Larsen/NRK

Kolumbus lover å tilrettelegge for alle, når det nye tilbudet trer i kraft.

Foto: Eirin Larsen/NRK

Kolumbus presenteret onsdag morgen flere endringer som skal tre i kraft etter Nyttår.

Etter dette har NRK mottatt flere reaksjoner fra frustrerte innringere som stiller spørsmål til lovligheten ved å øke prisen med 20 kroner ekstra for dem som kjøper billett av sjåføren.

– Det er ikke ulovlig å ta høyere priser når man kjøper billett i bussen, og billigere for den som bruker en betalingsapp. Det er også vanlig andre steder, sier Edith Nøkling, som er regiondirektør i Forbrukerrådet Rogaland.

– Må legge til rette for kontantbetaling

Forbrukerrådet ser positivt på Kolumbus sine endringer, og mener det er bra at selskapet fornyer seg.

– Det er positivt at busspassasjerer kan kjøpe billetter gjennom en app. Det gjør at alle med smarttelefon, ikke lenger trenger å tenke på å skaffe seg kort eller om de har penger nok når de skal ta bussen, sier hun.

At folk ikke lenger betaler kontant gjør også at bussen kommer fortere frem. Det er vi alle tjent med, mener hun.

– På den annen side bør Kolumbus lage gode alternativer for dem som ikke vil laste ned app og som ikke har kredittkort, sier Nøkling.

Forbrukerrådet mener det bør lages ordninger som gjør at man kan forhåndskjøpe billetter andre steder som i en butikk eller et annet sted de tar kontant betaling.

– Jeg vil oppfordre Kolumbus til å tilrettelegge for dem som fortsatt betaler kontant, sier hun.

Kolumbus lover å tilrettelegge

Odd Aksland

Odd H. Aksland, direktør i Kolumbus.

Foto: Mari Rollag Evensen / NRK

Direktør i Kolumbus, Odd H. Aksland, lover at det ikke er noen grunn til bekymring.

– Det vil bli tilrettelagt for dem som ikke får det til. Vi skal ha åpent kundesenter og betalingsautomater, samtidig som vi jobber med en løsning som gjør at man kan kjøpe billett i butikk, sier han.

Han understreker også at det bare er de som bor i sone en som kommer til å måtte betale ombordtillegget. Alle som bor utenfor den sonen, og som ikke har tilgang til betalingsautomater slipper tillegget.

– Vi er her for å hjelpe, og ikke for å gjøre det vanskeligere for folk, sier han.