Hopp til innhold

Trygg Trafikk vil ha påbud om refleks for fotgjengere i mørket

Fotgjengere må få mer ansvar for egen sikkerhet, mener Trygg Trafikk, og vil endre trafikkreglene som i dag gir bilførere all skyld ved påkjørsler i gangfelt.

Fotgjengere må få mer ansvar for egen sikkerhet, mener Trygg Trafikk, og vil endre trafikkreglene som i dag gir bilførere all skyld ved påkjørsler i gangfelt.

VIDEO: Trygg Trafikk vil gi gående større ansvar i trafikken. Foto: Anders Fehn/NRK.

Ingrid Lea Mæland

Ingrid Lea Mæland i Trygg Trafikk mener gående bør få mer ansvar i trafikken.

Foto: Anders Fehn / NRK

– Fotgjengere buser rett ut i veien uten å se seg for, med øynene rett ned i mobilen, i mørket, uten refleks. Det er ikke bra. Vi har rett og slett sluttet å se oss for, sier distriktsleder for Trygg Trafikk i Rogaland, Ingrid Lea Mæland.

I fjor var det 200 drepte og skadde fotgjengere i Norge. For å unngå dette vil Trygg Trafikk ansvarliggjøre fotgjengerne i større grad.

«Vikeplikt for gående»

– Det er et altfor høyt tall, og vi vil ha færre ulykker. Fotgjengerne selv tar ikke ansvar i trafikken, og vi mener det må til få til for å forebygge ulykker, sier hun.

Dagens trafikkregler gir bilføreren all skyld hvis det skjer en ulykke i et gangfelt. Mens fotgjengerens ansvar bare er omtalt dersom han eller hun krysser vegen utenom gangfeltet. Det er blitt en sovepute for fotgjengerne, mener Trygg Trafikk.

Tor Magne Wiik

Drosjesjåfør Tor Magne Wiik forstår ikke at fotgjengerne tør å stole på at bilene stopper.

Foto: Anders Fehn / NRK

– Hvordan kan de stole så blindt på en bilfører

– De bør ha et større ansvar for sitt eget liv. Hvis jeg kjører på dem er mitt liv ødelagt, sier drosjesjåfør Tor Magne Wiik.

Han har flere ganger blitt skremt av fotgjengere som løper over veien.

– De som går over veien stoler helt på at bilene stopper og sender ikke et blikk til venstre eller høyre. Hvordan kan de stole så blindt på en person eller på en bil? Det har jeg lurt på mange ganger, sier han.

– Bilene er snille

Iris Røise og Cecilie Åsland

Iris Røise og Cecilie Åsland løp over veien på rødt lys.

Foto: Anders Fehn / NRK
Fotgjengere i trafikken

Fotgjengere krysser ofte veien utenom fotgjengerfeltet, kun da er de ansvarlige dersom det skjer en ulykke.

Foto: Anders Fehn / NRK

Iris Røise og Cecilie Åsland løp over veien på rød mann da NRK passerte.

– Vi måtte skynde oss for vi skal på museum, og bilene stoppet, sier Åsland.

– Vi er egentlig litt uforsiktige av og til, men her er bilene så snille, så vi stoler på det, sier Røise.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler):

§ 9. Særlige plikter overfor gående

«Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun. Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det.»

§ 19. Særlige bestemmelser for gående

«Gående skal krysse kjørebanen i gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten. Ellers skal gående gå rett over kjørebanen og fortrinnsvis ved vegkryss. Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant.»

– Tror vi blir sett når vi ser selv

Trygg Trafikk mener reglene er feil.

– Hovedansvaret ligger selvsagt på sjåføren, men fotgjengeren bør også få mer ansvar. Vegtrafikklovens paragraf 3 om å være hensynsfull i trafikken gjelder også for fotgjengeren, men det har vi glemt, sier Lea Mæland.

Vegtrafikkloven kapittel II, § 3

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

– Fotgjengere må ikke være blinde og bevisstløse med mobilen foran seg og gå rett ut i veien. Det er altfor mange ulykker med skadde og drepte nettopp på grunn av det, så vi må sette større fokus på ansvaret til fotgjengeren. Når det er litt lys og vi ser selv tror vi at vi blir sett, men det stemmer ikke alltid, sier hun.

Fotgjengere i trafikken

Fotgjengere blir kun bedt om å ta hensyn i trafikken dersom de krysser veien utenom et fotgjengerfelt.

Foto: Anders Fehn/NRK

– Fotgjengere har forårsaket kjedekollisjoner

Og det fører til farlige situasjoner for flere:

– Det har også skjedd kjedekollisjoner der fotgjenger blir fratatt all skyld selv om det var han som var årsaken til ulykken, sier hun.

Derfor tar Trygg Trafikk nå til orde for å endre trafikkreglene:

– Vi kommer til å spørre om den debatt om det nå. Er det slik at det ikke skal være noe juridisk ansvar hos en forgjenger som stiger rett ut i veien uten å se seg for og gjerne forårsaker skade på seg selv og andre, sier hun.

Organisasjonen ønsker også et påbud om refleksbruk i mørket for å få ned antallet ulykker.

– Kun 27 prosent av alle vokste bruker refleks, og det er alt for få. Vi bør følge Finlands eksempel og innføre påbud om refleks i mørket, sier Lea Mæland.

Leder av trafikkavsnittet ved Stavanger politistasjon, Rune Svendsen, mener at det er nok påbud, og vil heller komme med en sterk oppfordring til folk om å bruke refleks.

Han sier også at politiet opplever syklister i veien som et større problem.

– De som sykler rett ut i overgangsfeltet er farligere, og disse har heller ikke de samme rettighetene som en fotgjenger. Sykler du er du å regne som en kjørende, sier Svendsen til NRK.no.

Fotgjengere i trafikken

Mange fotgjengere ser seg ikke for før de går over veien, mener Trygg Trafikk.

Foto: Anders Fehn/NRK