Høyskolelektor Cecilie Staude, BI - Høyskolelektor på BI, Cecilie Staude, mener det kan være brå for motivasjonen å legge ut treningstips på Facebook

Høyskolelektor på BI, Cecilie Staude, mener det kan være brå for motivasjonen å legge ut treningstips på Facebook

Det blir mer og mer vanlig å dele egne treningsprestasjoner på Facebook. For enkelte skaper det irritasjon, men ekspert på sosiale medier, Cecilie Staude, mener det kan føre til at motivasjonen for fysisk aktivitet øker.

– Vi har fått et økende behov for å dele opplevelser og situasjoner fra livene våre, og å få tilbakemeldinger. Det at folk forteller om egen treningsinnsats eller deler treningstips, er et godt eksempel på det, sier Staude.

Uenige om treningsoppdateringer

I bokkafeen på Universitetet i Stavanger sitter fem venninner. De forteller at Facebook er et tema som ofte er oppe til diskusjon. Faktisk diskutere de treningsstatuser på Facebook dagen før også.

– Jeg tror folk bare legger ut treningsstatuser på Facebook for å få bekreftelse. Dagen blir ikke bra uten ti "likes" på statusen, sier Karina Lundmark-Orrego.

– Kjæresten min har en app på mobilen som viser hvor langt han har løpt, og hvor lang tid han brukte, og så blir det automatisk lagt ut på Facebook. Det gir motivasjon når andre vet, sier Skaug.

To typer Facebook-brukere

Det finnes to typer mennesker som legger ut treningsøktene sine på Facebook, mener Staude.

  1. Ungdommene som bygger merkevare av seg selv.
  2. De treningsglade som henter informasjon og deler tips.

– Jeg tror de fleste er av den siste typen. Det å dele treningserfaringer med venner i nettverk kan føre til egen og andres selvutvikling på treningsfronten, sier Staude.

Hun er en aktiv blogger, og skriver mye om sosiale medier.

– Legger ut ting som gjør meg glad

Hvor grensen går, er ulik også rundt kafébordet.

– Så lenge du ikke legger ut hvor mye du har trent hver dag, er det greit, sier Lena Moteka.

– Jeg pleier å legge ut positive ting, ting som gjør meg glad. I forrige uke postet jeg at jeg var på dansing. Ble dere lei av det? spør Anna Opstad venninnene.

– Hadde du lagt ut at du var på zumba på mandag, styrketrening på tirsdag og dansing på onsdag, da hadde jeg blitt lei, sier Trude Seierstad.

– Hvis det skjer for ofte, er egentlig alt irriterende, sier Moteka.

– Jukser litt

Som regel har folk som skriver på Facebook under fullt navn lyst til å presentere det virkelige bildet av seg selv, men noen jukser også litt, mener Staude

– Enkelte pynter litt på treningsøkten, og legger på en kilometer eller to for å virke i bedre form enn det de er. Det har jeg også gjort, innrømmer hun.

– Kommer til å bli mer skeptiske

Noen statusoppdateringer faller likevel ikke i god jord hos høyskolelektoren: Selvskryt og egen fortreffelighet.

Facebookoppdatering - Ikke alle Facebook-oppdateringer er til for å gi treningstips. Denne falelr i kategorien selvskryt, mener forskeren.

Ikke alle Facebook-oppdateringer er til for å gi treningstips. Denne falelr i kategorien selvskryt, mener forskeren.

– Dette vil jeg betegne som typiske spamoppdateringer, som Facebook-brukere kommer til å bli mer skeptiske til, sier Staude.

Janteloven henger igjen

På kafeen mener Lundmark-Orrego det er greit å legge ut meldinger når en har vært på fjellet, eller slått en personlig rekord. Skaug fjerner innlegg som forteller om supre morgenmiler før frokost.

– Ingen har gode morgener, mener hun.

– Egentlig er det litt teit at vi irriterer oss. I janteloven står det at vi ikke skal få lov til å skryte av oss selv. Kanskje den henger godt i fremdeles. Det er jo i utgangspunktet kjempebra å bevege seg, sier Karina Lundmark-Orrego.

Det jentene uansett er helt enige om er at det kan bli for mye av det gode. Legg gjerne ut treningsmeldinger og tips på Facebook, men ikke for ofte.

Dessuten, tren heller for din egen, enn for andres del.