– Trenden er at publikum ønsker større valgfrihet. De vil sy sammen sine egne reiser i større grad enn tidligere, sier lufthavnsjef ved Stavanger lufthavn, Leif Anker Lorentzen.
Den kraftige nedgangen i charterreiser forklarer han med at rutetilbudet er langt større nå.
– En dreining er naturlig å forvente. Samtidig må vi nok innse at chartermarkedet vil kunne variere fra år til år, uten at vi helt entydig kan forklare årsaken til det, sier han
I månedene januar, februar, mars og april 2014 dro til sammen 41 000 charterpassasjerer fra Stavanger lufthavn. Det er hele 25 prosent færre enn i den samme perioden i fjor.
Charterturistene svikter over hele landet. Tall fra Avinor viser at 550 000 personer fylte charterflyene fra norske flyplasser i 2013. Denne vinteren var tallet redusert til 481 000 passasjerer.
- LES OGSÅ: Knallsommer ødelegger ikke lysten på Syden-ferie
- LES OGSÅ: Over 100.000 barn reiser alene med fly
– Reisetrender kommer og går
Reiselivsprofessor Reidar Mylketun har ikke noe godt svar på hvorfor det er slik.
– I reiselivets historie er det slik at ting kommer og går. Hele byer kan dø ut fordi de reisende taper interesse for det. Det skjedde med flere byer i Sør-England fordi engelskmennene begynte å reise til Spania i stedet, sier Mykletun.
– IT-kompetansen kan være en årsak. Folk kan sitte på PC'en og designe sin egen ferie på nett, legger han til.
- LES OGSÅ: Slik flyr du business for småpenger
- LES OGSÅ: Investerer egne millioner i charterfly til Alta
– Noen færre vinterreiser
De store reiseselskapene har også registrert nedgangen i charterturister. De tror imidlertid ikke den vil fortsette.
– Når det gjelder Star Tour-reiser fra Sola, så ser vi ingen nedadgående trend, selv om vi hadde noen færre vinterreiser sist vinter sammenlignet med året før, sier Kirsti Irgens Ertsås i Star Tour.
Hun legger til at selskapets reisetilbud alltid tilpasses etter etterspørselen, men at Star Tour neste vinter er tilbake på nivå med årene før.
Avinor tror derimot at denne endringen i folks reisemønster vil være varig.
– Vi forventer at det blir slik de neste årene, men med årlige variasjoner. Andre forhold spiller også inn, som selve tilbudet. Det som blir lagt ut som charterreiser, de destinasjonene de har og de pakkene de tilbyr, vil nok appellere i forskjellig grad til forskjellige grupper i årene som kommer, mener Lorentzen.
- LES OGSÅ: Charterfondet glipper
- LES OGSÅ: Flyr charter til Nordpolen
Veksten på Sola flater ut
Nedgangen i chartertrafikken er så kraftig denne vinteren at passasjerveksten Sola har opplevd de siste årene har stanset opp. Det er en viss økning i rutetrafikken, men den klarer bare så vidt å demme opp for charternedgangen.
Vinteren 2013 økte passasjertallet på Sola samlet med 8,6 prosent. I år er økningen redusert til 0,6 prosent.
Lufthavnsjefen mener likevel at charter-svikten ikke vil få noen umiddelbare følger for flyplassen på Sola.
– I april har vi en oppsving igjen på utland som er i tråd med våre forventninger. Vi har også hatt en større vekst på innland enn vi har forventet. Under ett så tror vi at 2014 vil gi en økning i utenlandstrafikken, sier lufthavnsjef Lorentzen.
Flere rutefly til utlandet
Lufthavnsjefen mener at vekst i tilbudet av ruteflyginger vil kompensere for en eventuell fortsatt nedgang i tallet på charterreisende.
– Vi får jevnt og trutt et større tilbud. Det gjelder både til typiske feriedestinasjoner i Europa, men det gjelder og et bedre tilbud over de store flyplassene i utlandet for å komme videre ut. Totalt sett tror jeg dette markedet, både i Norge og i Stavanger-regionen spesielt, blir fulgt ganske tett av flyselskapene, sier Lorentzen.