– Det er stort engasjement rundt dette, sier Utsira-ordfører Marthe Eide Klovning.
Det foreslåtte kuttet i rutetilbudet ut til øya er det store samtaleemnet blant innbyggerne på Utsira nå. Rogaland fylkeskommune vil kutte fem ukentlige ferjeavganger mellom Utsira og Haugesund fra 1. januar.
Dette betyr at fastboende og besøkende mister 09.30-ferjeavgangen fra øya mandag til torsdag, 13.30 på lørdag, og returen fra Haugesund.
Akkurat i år har sommerruta fortsatt utover høsten, men vanligvis er det flere avganger i sommerhalvåret enn vinterhalvåret. Å ha sommerruter hele året, koster mellom en halv og én million kroner.
- Slik er rutetidene i dag (ekstern lenke)
– Felles depresjon
– Når vinterruta trer i kraft, kjennes det ut som hele øya går inn i en slags felles depresjon, sier Sigrid Ankervik Thomassen, som har bodd på øya siden 1999.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Jeg synes at nå er det Utsira sin tur, hvis vi som kystsamfunn skal kunne bestå. Sirabuen er et rolig folkeferd, og ber ikke om mye. Det er ikke snakk om mye penger, sier hun.
Ved starten av tredje kvartal i høst var det 208 innbyggere i kommunen. Den er landets minste målt i folketall. Det er både butikk, barnehage og skole på øya, men ungdommene må til fastlandet for å fortsette utdanningen – og flere har jobben sin på der.
Har økt omsetningen i butikken
Sommerrutene de har hatt i høst, har gjort at 800 flere reiste med båten i oktober i år sammenlignet med i fjor. Kjetil Klovning i nærbutikken har merket det.
– I oktober har økningen vært 12 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, sier han.
For hele året har omsetningen hittil gått opp sju prosent.
– Med vinterruter sier en at samfunnet skal gå i dvale. Folk vil ha alternativer. Når det er sommerruter, tenker folk at «nå kan vi reise til feriehusene våre». Hadde rutene blitt helårlige, kunne Utsira blitt et mer levende samfunn, mener Klovning.
– Det har en verdi for oss
Ordfører Marthe Eide Klovning har ikke gitt opp håpet. Neste uke reiser hun og mange andre sirabuer til Stavanger for å protestere i fylkestinget.
– Vi må vise til fakta, og hva slags betydning det har for næringsliv og reiselivet her ute. Vi engasjerer oss og står sammen. Det har en verdi at båten går ofte, sier hun.
Tidligere i høst bladde fylkespolitikerne opp tre millioner kroner slik at en annen liten øykommune i Rogaland, Kvitsøy, slapp kutt i sitt ferjetilbud. Rutene Utsira ønsker seg, koster mindre enn en tredel av det. Ordføreren ser ikke bort fra at det hjelper å rope høyere enn de har gjort.
– Kvitsøy har hatt en annen strategi. Vi har forsøkt å jobbe saklig og gått de rette veiene, og ikke mast og sutret for mye. Det viser seg at den som roper høyest, vinner, sier hun.