skilleToppbanner: Store studio denne ukaskilleStemmer fra arkivetskille_slutt
Store Studio 3_1_banner
Her er du: NRK.no > Programmer > TV-arkiv > Store Studio
er nettredaktør.
Adr. Store Studio
RT32, 0340 Oslo
Tel 2304 2458
Tips oss:
Kom og se på oss:
Tel 2304 2166

 
Pers popvenner

Glad-dystre rockakrobater på listetopp

Mars Volta har bransjens høyeste hår, tynneste bein og feteste riff. Tenk Led Zeppelins sønner klonet med Ricky Martins skrudde fettere, så har du det beste rare bandet som har toppet VG-lista. Per Sundnes møtte gutta.

Publisert 01.03.2005 16:28. Oppdatert 07.03.2005 17:35.
SE OGSÅ:
LYD OG VIDEO  Lyd Video
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
Av Lillian Vatnøy

Mars Volta har gitarsoloer som varer en liten evighet, og kvir seg heller ikke for langvarig saksofon-improvisering eller litt syke, skumle salsa-partier flettet inn her og der.

Nå topper Ricky Martins musikalske skrudde fettere listene - vi har aldri sett et særere band trone øverst på VG-lista, og jubler selvfølgelig. Mars Voltas musikk er krevende, eksperimentell, dyster, tidvis regelrett skremmende.

The Mars Volta live på Rockefeller i Oslo: eksplosivt, suggererende, skummelt og vakkert. (Foto: Scanpix)


Romtemperert vann, takk!

Per Sundnes møtte bandet i Oslo, og det viste seg at de tilsynelatende grimme, skumle rockerne egentlig var søte, morsomme, pinnetynne vegangutter som drikker romtemperert vann og aller helst slapper av med en bok etter endt konsertutblåsning.

Rockemyten ble kjapt punktert, med andre ord.

Litt skeivt

I helgen spilte prog/indie/helvetessalsa/rock-bandet The Mars Volta i Oslo for et forlengst utsolgt Rockefeller. Bandet slapp denne uka andreplata "Frances the Mute", og har på rekordtid vist seg å bli en av de mest usannsynlige storselgerne på en stund.

- Vi befinner oss nok litt på siden av alt, sier bandet, som er inspirert av David Lynch, Luis Bunuel og gammel, sexy salsa.

Konvensjoner? Nei, takk!

På plate er The Mars Volta eksperimentelle på grensen til det enerverende - på scenen bryter de alt som er av konvensjoner og tar deg med på et musikalsk eventyr ulikt alt annet.

Å putte The Mars Volta inn i en eller annen sjanger, er en utfordring. Kritikerne nevner prog, det finnes elementer av punk, psykedelia, jazz og en hel haug annet. I front står vokalist Cedric Bixler Zavala og vrenger stemmebåndene på måter du ikke trodde var mulig.

Gitarist Omar Rodriguez-Lopez er den kreative motoren i The Mars Volta. (Foto: promo)


Anti-demokrati

Gitarist Omar Rodriguez-Lopez er den som styrer galskapen, og skriver all musikk.

- Jeg har aldri forstått meg på band som kjører en demokratisk linje med flertallsavgjørelser. Vi føler absolutt at uttrykket "Jo flere kokker, jo mer søl" er riktig, sier Cedric.

Omar og Cedric har kjørt beinhardt på band-diktaturstrukturen etter å ha prøvd det de omtaler som et feilslått demokratiforsøk med bandet som var Mars Voltas forløper; nå oppløste At the Drive-In.

- Det er frigjørende å legge alle avgjørelser, både kunstneriske og praktiske, i Omars hender. Han holder oss i mørket og kaster musikken sin over oss. På scenen kan resten av bandet løsrive seg, det er der vi kan improvisere og kommunisere det vi ønsker, basert på Omars rammeverk, forklarer Cedric.

Misforståtte rockere

Både av bandbilder og The Mars Volta live får man inntrykk av at Omar og Cedric aspirerer til "Mørkets Fyrste"-stillingen så snart Nick Cave bestemmer seg for å abdisere.

Når man møter dem, er de imidlertid alt annet enn mutte og strenge. Snarere er de to glade, litt pussige gutter som forklarer imagen med at de er misforstått.

- Vi ser alltid litt dystre ut på bilder. Det skyldes rett og slett at vi er dødsens sjenerte og hater fotosessions som pesten. Vi blir ubekvemme og flaue og ender med å stå litt skjelvende i et hjørne mens vi prøver å gjøre som fotografen sier. Derfor ender vi som regel opp med å se innadvendte og skumle ut, forteller Omar.

Inspirert av film

Inspirerer The Mars Volta: David Lynch.
At The Mars Volta er inspirert ikke bare av annen musikk, men også filmskapere som David Lynch og Luis Bunuel, er ganske tydelig. Stemningene fra de to regissørene går igjen både i lydbilde og formspråk.

- Vi henter masse inspirasjon fra film. Vår tanke var at "Frances the Mute" skulle høres ut som en svart/hvitt filmnoir - men det kom til en del farger etter hvert, forklarer Omar.

At den mest fremtredende fargen, både i videoen til singelen "The Widow" og på platecoveret, er blodrødt, kommer neppe som noen bombe.

Ikke akkurat hæla i taket

Luis Bunuel er en annen filmskaper som inspirerer rockerne i The Mars Volta.
Omar og Cedric fortsetter med å rive ned den rockmytiske auraen de er omgitt av. Etter de eksplosive konsertene skulle man kanskje tro at guttene med den ekstreme energien og det høyeste håret rockverdenen har sett siden 70-tallet, tar'n helt ut. Neida.

- Etter en konsert blir vi ofte invitert på fester og vi merker at folk forventer at vi skal være helt gærne og ta fullstendig av, sånn som vi gjør på scenen. Det er kanskje litt pinglete, men vi foretrekker faktisk å slappe av etterpå, lese en god bok og koble helt av, flirer Cedric.

Kommer til festivalsommeren

Hva The Mars Volta foretok seg etter Oslo-konserten, vet vi ikke. At det som foregikk på scenen var rockmagi på högsta plan er imidlertid helt sikkert. Gamle progfans og purunge indiekids fant hverandre i felles musikklykke, og ramlet utslitte ut i februarnatten.

The Mars Volta skal, hvis ryktene stemmer, spille på norske festivalscener i sommer. Store Studio står på første rad og falsettsynger med så lenge stemmebåndene holder.





LENKER
Siste saker:
Flere saker: ALT OM PERS VENNER
Siste saker:
Flere saker: ALT OM LILLIAN VATNØY
Siste saker:

 
SENDETID
Mandager
kl 23.10 på NRK1.
Reprise tirsdager
kl 20.05 på NRK2.
Debatt:
FOTOALBUM
10 SISTE STORE STUDIO
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no