skilleBanner kroningsjubileet skille_slutt
Standpunkt 3_1 banner
Her er du: NRK.no > Programmer > TV > Standpunkt Sist oppdatert 22:16
 

Når sjefen mobber

Én av ti opplever mobbing på arbeidsstedet. (Foto: Scanpix)
Én av ti opplever mobbing på arbeidsstedet. (Foto: Scanpix)
Hvordan skal arbeidsgivere og arbeidstakere takle konflikter på jobb? Hvor går grensen mellom konflikt og mobbing? Dette var tema i Standpunkt 16. januar.

Publisert 16.01.2007 15:37. Oppdatert 16.01.2007 18:07.
SE OGSÅ:
LYD OG VIDEO  Lyd Video
Hjelp | Mer lyd og video
Av Elisabeth R. Jakobsen

Etter at Ingunn Yssen gikk ut offentlig og anklaget arbeidsgiver Gerd-Liv Valla for trakassering på jobb, kom det en strøm av henvendelser til NRK, der folk fortalte at de hadde opplevd mobbing på arbeidsplassen.

Diskusjon: Hva gjør man med en sjef som mobber?


Anslag viser at 200.000, det vil si én av ti, arbeidstakere føler de blir mobbet på jobb - flertallet av dem blir mobbet av sin nærmeste leder.

Så mange som én av fem gruer seg til å gå på jobb på grunn av konflikter på arbeidsplassen.

Hvordan kan man takle mobbing og konflikter i arbeidslivet? Og hvordan påvirker dette de ansatte og arbeidsmiljøet?

Forfatter Helene Uri sa opp sin universitetsstilling på grunn av dårlig behandling fra ledelsen. (Foto: Scanpix)

- Hjertebank og lite søvn

Forfatter Helene Uri var tidligere ansatt ved Universitetet i Oslo, men sluttet der etter konflikter.

- Jeg fikk søvnproblemer og hjertebank, og var i perioder sykemeldt. Jobben er en stor del av livet til voksne mennesker, og det er forferdelig å ha problemer der, sier hun.

Uri valgte en annen strategi enn Yssen. Hun gikk ikke ut offentlig med sin personlige historie, men skrev romanen "De beste blant oss" om et konkurransepreget og baksnakkende universitetsmiljø.

- Jeg har fått haugevis av brev og telefoner. Jeg har fått lange personlige brev fra folk som forteller sine historier om mobbing på arbeisplassen. Det viser jo at dette er et utbredt problem og det er veldig trist at det er sånn, sier hun.

Forskning viser at er personlige konflikter og stort sett er destruktive, og bør ryddes opp i så tidlig som mulig. Sakskonflikter med høy grad av følelsesmessig engasejement virker imidlertid ofte fornyende og resultatfremmende.

Det viser seg også at menn er de minst flinke til å ta tak i konflikter på arbeidsplassen.

- Menn er også de verste mobberne - i sju av ti tilfeller er den mobbende lederen en mann, sier professor Ståle Einarsen.

Einarsen og Helene Uri var blant deltakerne i Standpunkt 16. januar. SVs Olav Gunnar Ballo, Arbeidstilsynets Hanne Lüthen og Sture Arntzen fra LO var også med.


LENKER

 
 
DEBATT

SISTE STANDPUNKT
10 SISTE STANDPUNKT
AKTUELL BAKGRUNN
30 år med torskefred (09.06 11:51)
Skepsis til Hayden (08.05 10:46)
Blodbad truer Darfur (02.05 14:51)
AKTUELL KOMMENTAR
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no