skilleBedre puls knappskillePuls spør ekspertene skillePuls TV på nettskille_slutt
Puls legen 3_1
Her er du: NRK.no > Programmer > TV > Puls > Spør legen Sist oppdatert 12:52
 
 
 

Råd ved "jet-lag"

Her noen enkle tips til deg som får "jet-lag" når du reiser langt. Mange ferierende føler seg forvirret og døgnville i flere døgn; med følelsen av å ha reist fra "sjela" i farten.

Publisert 08.12.2000 15:41. Oppdatert 31.07.2002 11:04.

Å reise mot øst

Ved reise østover vil man som regel begynne på en ny dag; når man ut fra den hjemlige døgnrytmen nærmer seg kvelden eller natta. Det å holde ut en hel ekstra dag før en kommer seg i seng, kan være vanskelig. Men hvis en legger seg ned og sover en "hel natts søvn" med det samme, blir en i stedet våken og uthvilt når samfunnet dit en er kommet til skal gå til ro for natta. Det kan derfor være en fordel å prøve å kun ta seg en liten lur på et par timer i løpet av formiddagen når en er kommet fram etter en reise østover. Vær likevel fast bestemt på å stå opp etter et par timer og spise lunsj eller gjøre noe ærender, for å holde seg i aktivitet - før en heller tar en litt tidlig kveld, og håper en får sove det meste av påfølgende natt.

Dagen derpå

Våkner man for tidlig dagen etter, kan en like gjerne stå opp og heller ta en liten formiddagshvil. Etter et par dager kommer en inn i normalt søvnmønster med å legge seg utpå kvelden. En kan også forberede seg litt ved å forskyve døgnet gradvis mot det som er normaltid på stedet en skal reise til - de siste dagene før en reiser, slik at en får det meste av støyten hjemme, eller der en reiser fra når en drar østover.


 
SENDETIDER FOR PULS
NRK1 mandager kl. 19:30
NRK2 torsdager kl. 19:00 (reprise)
NRK1 lørdager dagtid (se programoversikten)
10 SISTE PULS
 
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no