11.02.2012

Omega-3 gjør barn smartere

Britiske barn lider av adferds- og læreforstyrrelser fordi kostholdet deres mangler vitale næringsstoffer som er nødvendige for at hjernen skal virke normalt, viser en britisk studie.

Studien viser at prestasjonen til problembarn hadde en betydelig forbedring da fiskeolje ble tilført i kostholdet deres. Fiskeoljen inneholdt omega-3 fettsyrer som er essensielle for hjernens funksjon og utvikling.

Fiskeoljer finnes vanligvis ikke i moderne bearbeidet mat. Omega-3 fettsyrer er essensielle for hjernens funksjon og utvikling, så husk å ta tilskudd!
Foto: ScanpixFiskeoljer finnes vanligvis ikke i moderne bearbeidet mat. Omega-3 fettsyrer er essensielle for hjernens funksjon og utvikling, så husk å ta tilskudd! Foto: Scanpix

Slike oljer finnes vanligvis ikke i moderne bearbeidet mat.

40 prosent av barna som ble testet opplevde en sterk bedring av egne lese- og skriveevner, etter å ha blitt gitt tilskudd av omega-3 fettsyrer.

Den engelske studien er utført av forskere ved Oxford University i England og er publisert i denne månedens utgave av American Journal of Pediatrics.

Fiskeolje virker som Ritalin

Resultatene viser også en betydelig forbedring av barnas konsentrasjon og oppførsel.

Symptomer relatert til sykdommer som AD/HD ble redusert til samme nivå som legemiddelet Ritalin vanligvis gjør.

Foreldre meldte også om at helseproblemer som eksem og astma forbedret seg. Men det står ikke noe data om sistnevnte tilstander i studien.

Barn mistenkt å ha adfersproblemer

Forskerne undersøkte 117 skolebarn fra 5-12 år ved tolv forskjellige skoler. Man mistenkte at barna hadde problemer med koordinasjon, eller med sine motoriske evner, en tilstand som er kjent som dyspraxia.

Omkring fem prosent av britiske barn har dyspraxia.

Selve studien

Barna ble testet på følgende områder: motoriske evner, IQ, lese-, skrive- og adferdsevner. Testene bekreftet at de alle hadde dyspraxia.

Halvparten av barna ble gitt fiskeoljesupplement, som skulle taes over tre måneder. Den andre halvparten fikk placebo av fiskeolje. Etter de første tre månedene fikk også placebo-gruppen fiskeoljetilskudd.

Barna som fikk omega-3 tilskudd fikk et 9-10 måneders fremskritt på leseevner, sammenliknet med kontrollgruppen som hadde normal fremgang over samme tid. Da placebo-gruppen gikk over til å få reelle omega-3 tilskudd, opplevde de også et liknende sprang.

Ingen av barna hadde AD/HD, selv om en tredjedel av barna hadde tilstrekkelige problemer til å bli plassert i en slik gruppe. Etter tre måneder med omega-3 tilskudd, hadde halvparten av barna en så stor forbedring av de ikke lenger falt under denne kategorien.

Resultatene viser det som lærere og foreldre lenge har fryktet; at barnas kosthold i dag er mangelfull på viktige næringsstoffer, som er nødvendige for hjernen.

- Mat påvirker adferd. Hvis du var oppmerksom på kostholdet, ville det gjort en stor forskjell, sier Dr. Alexandra Richardson som ledet forskningen, til The Guardian.

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER!

Neste sending: Puls

Puls

NRK1, mandag 13.2. kl. 19.45 | Legg i kalender[?]

Programmet om helse og livsstil. Målet er idrett for alle. Derfor pumper Staten årlig halvannen milliard kroner inn i idretten. Men hvor godt lykkes idrettslagene i å holde nordmenn flest i aktivitet? Og hvorfor dropper ungdommene treninga så snart de blir tenåringer, spør programleder Helene Sandvig. Arrangørene av VM i snowboard mener andre idretter kan lære av dem, for ungdom blir værende i bakken hvis de bare får bestemme litt mer selv. (7:13)

Flere sendinger

Kontakt

E-post: puls@nrk.no

Kontakt NRKs publikumsservice på telefon 815 65 900 eller på e-post info@nrk.no dersom du har tilbakemeldinger eller andre typer henvendelser.