Lettbrus kan gi vektøkning
Brus, både den lette og den vanlige varianten, bidrar til at vekten økes i voksen alder, viser en ny studie.
Publisert 20.06.2005 11:33.
- Skriv ut
En Cola light eller en Tab ekstra vil ikke gjøre deg overvektig, men en ny studie viser at hvis du drikker mye lettbrus kan det øke sjansene for at du legger på deg senere.
Forskerne testet 600 normalvektige personer mellom 25 og 64 år. Åtte år senere var det 65 prosent større sjanse for at de var overvektige dersom de hadde drukket en lettbrus om dagen, i motsetning til hvis de ikke hadde drukket lettbrus. Drakk de to eller flere lettbrus om dagen, var det enda større sjanser for at de ble overvektige og tjukke.
Foto: ScanpixDet som overrasket forskerne mest var at de som drakk lettbrus hadde større sjanse for å legge på seg og bli overvektige enn de som drakk vanlig, sukkerholdig brus.
- Men jeg må presisere at våre studier viser ikke at lettbrus er den direkte årsaken til at folk går opp i vekt, sier forskerleder Sharon Fowler ved Universitetet i Texas til Houston Chronicle.
Hun påpeker at de ikke har et klart budskap ennå, men at forskerresultatene kan åpne for interessante spørsmål.
Leter etter forklaring
Lettbrus kan alene ikke gi vektøkning. Det at det står 0 kalorier på innholdsfortegnelsen betyr virkelig 0 kalorier. Lettbrus øker med andre ord ikke mengden med energi som kroppen må forbrenne per dag for å gå opp eller ned i vekt.
Så det må være andre forklaringer.
Når du drikker lettbrus blir tungen tilfredsstilt av den søte smaken. Men hjernen lar seg ikke lure så lett! Den trenger fremdeles kalorier til energi.En tolkning er at personer som drikker lettbrus kanskje føler det er OK å spise ekstra kaloririk mat, fordi de er så sunne i drikkeveien. Drikker du lettbrus som en unnskyldning til å kunne spise mer mat, så er det din skyld hvis du går opp i vekt, og ikke brusens skyld.
En annen forklaring kan være at mens tungen blir tilfredsstilt av lettbrusens søte smak, så lar ikke hjernen seg lure så lett. Den trenger fremdeles kalorier til energi.
Ernæringsfysiolog Dag Viljen Poleszynski sier til Puls at andre studier viser det samme.
— Noen studier tyder på at vi gjennom sånne mekanismer må kompensere etterpå. For det de egentlig gjør er å utløse en sultfølelse, forklarer han.
Han mener en slik sultfølelse ikke vil inntreffe ved totalavhold fra lettbrus og et balansert kosthold.
Andre studier har også vist at mennesker som drikker kunstig søtet brus før et måltid spiser mer kaloririk mat enn de som ikke gjør dette.
Puls våren 2005
- Jenter kjøper slankedop på nettet
- Fedre får også fødselsdepresjon
- Seroxat-rettssak endelig avsluttet
- «Usynlige» homofile pasienter
- Høy musikk kan gi barn hørselskader
- Lettbrus kan gi vektøkning
- Lever lenger med gode venner
- Økning av idrettsskader hos unge
- Huden er et barometer
- Rødt kjøtt øker faren for tarmkreft
- — Er jeg deprimert?
20 siste Puls
- Lær å stake som Marit Bjørgen
- Få hjelp med kostholdet!
- - Latterlig å slanke seg med vin
- Har du slike hjemme hos deg?
- Har du god helse, liker du sex
- Rødvinsdrikkere holder vekta
- Tren balansen, bli bedre på ski
- Nytt håp for migrenepasienter
- Pollenvarselet er i gang
- Yngvar hjelper deg igang
- Tisser du om natten?
- Lykken er en smartere kvinne
- Sovekluss gir kilopluss
- - Utro menn ER faktisk dumme
- - Alle har et talent!
- Norske menn har dårligst sæd
- Røykere har lavere IQ
- - Ikke ha mat i isbokser
- Rekordbeslag av voldtektsdop
- Flere dødfødsler med IVF
Nett-TV
Kontakt
E-post: puls@nrk.no
Kontakt NRKs publikumsservice på telefon 815 65 900 eller på e-post info@nrk.no dersom du har tilbakemeldinger eller andre typer henvendelser.
