| OVERSIKT | NYHETER | SPORT | MUSIKK | UNDERHOLDNING | FILM | LITTERATUR | MAT | BARN | UPUNKT |
![]() | ![]() |
Her er du: NRK > Programmer > Radioarkiv > Sånn er livet > Samfunn > Portrett | Oppdatert 22.11.2004 15:22 |
| To Beat-poeter fra USA Allen Ginsberg og Jack Kerouac Publisert 08.11.2001 13:37 - Oppdatert 30.11.2001 11:35
Penger har dømt Amerikas sjel Kongressen kastet i Evighetens avgrunn Presidenten satt opp en Krigsmaskin i Kansas. Den skal spy, og vekke Russland Franco myrdet Lorca, Whitmans åndelige sønn samtidig som Mayakovskij begikk selvmord for å slippe bort fra Russland Hart Crane,den store Platonist, begikk selvmord for å komme vekk fra det amerikanske vrøvl Det var nok mange i det amerikanske litterære miljø – og utenfor det –som reagerte sterkt da den unge poeten Allen Ginsberg i 1950-årene dro land og strand rundt i De forente stater og ga opplesninger fra sin diktsamling "HOWL"("HYL") - et forsøk på å få poesien, som dikteren sa , ut av klasseværelsene og bort fra all teoretisering, tilbake til gaten, folket, det levende liv. LandeveispoesiGaten, eller rettere: landeveien, var Ginsbergs scene fremfor noen. Hans dikt var forsøk på å skape en ny, folkelig landeveispoesi i Amerika. De lød blant annet slik : Millioner av tonn menneskelig hvete ble brent
i hemmelige kjellere under Det Hvite Hus mens India skrek av sult og åt gale hunder svulne av regn og berg av egg ble forandret til hvitt pulver, og brent i Kongressens møtesaler intet gudfryktig menneske vil sette sin fot der mer på grunn av stanken fra Amerikas råtne egg- Mange i det litterære miljø fryktet og mislikte forfatterne og dikterne som kalte seg selv ”the beat generation”. Stadig vekk proklamerte de etablerte i sine anmeldelser at nå var den nye opprørsbevegelsen avgått ved døden. Men de unge nykommerne var ikke det – de var i alle fall så levende at de fortsatte å ergre de litterære tidsskriftene og forvirre de fleste kritikere. Lett kan det jo heller ikke ha vært for kritikerne å se forfattere som Faulkner, Hemingway, Dos Passos og Steinbeck bli kritisert og forkastet av vagabonder og døgenikter som Jack Kerouac, Allen Ginsberg, William Burroughs og likesinnede – alle sammen utmerket de seg jo ved dårlig oppførsel så vel i samfunnet som i litteraturen. Alle snudde åpenbart ryggen til verdier og tradisjoner som Amerika hadde bygget sin kultur på. Slagen generasjonHadde da den såkalte ”beat generation” noe de skulle ha sagt, noe budskap til menneskeheten - bortsett fra at lediggang og vagabondering var livets mening, under inntagelse både av alkohol, heroin, marijhuana?Det hadde den. Men la oss først se på hva betegnelsen ”beat” stod for, om den betydde noe i det hele tatt. Mange mente at uttrykket siktet til den ”slagne” etterkrigsgenerasjon i sin helhet, generasjonen av nedslåtte, håpløse og nihilistiske unge mennesker. Men de skrivende amerikanerne selv mente at det henspilte bare på et bestemt utsnitt av generasjonen, unge mennesker som i slutten av 1950-årene begynte å oppdage at de hadde noe viktig felles : beundring for litteratur, filosofi, malerkunst, musikk – pluss en tilsvarende forakt for det offisielle Amerika, vannstoffbombens land, karrierens og den materielle komfortens paradis. Som de fleste unge filosofiske opprørere begynte de med å anlegge skjegg og langt hår, kle seg i skrikende klær, hengi seg åpenlyst til erotikk og stimulanser – dersom de ikke brøt helt opp fra sivilisasjonen og dro ut på de store landeveier. Noen felles ideologi var det ikke tale om. Men i kraft av de stadige møter og diskusjoner ute på veiene,og fordi de levde det samme ”frie” liv, endte disse unge menneskene med å danne en slags frimureri, et åndelig fellesskap basert på enighet om en del fundamentale spørsmål. Den holdning til livet som begynte å kalle seg beat fremstod og som først og fremst bestod i å forkaste begreper som karriere og sosial posisjon, å gjøre opprør mot enhver form for organisert autoritet og forakte slike ting som hjem, fast arbeid, religion, kirke, politiske partier. Regjeringers dødJeg ser intet annet enn bomberJeg er ikke interessert i å hindre Asia fra å være Asia Regjeringen i Amerika vil falle men hvordan kan Amerika falle Jeg tviler på om noen vil falle unntagen regjeringer Heldigvis vil alle regjeringer falle De eneste som ikke vil falle er de gode regjeringer Og de gode regjeringene finnes ennu ikke Men de må snart begynne å finnes de finnes i mine dikt De finnes i den russiske og amerikanske regjeringens død The beat generation var i utpreget grad et barn av etterkrigstidens Amerika – det Amerika som vokste fram i skyggen av rustningsindustrien, som var blitt rystet til grunnen av en veldig teknisk og økonomisk utvikling og der den politiske kurs ble lagt i ledende eksperters hender.
Likevel er romanforfatterne fåtallige blant beatnickene. Romanformen forutsatte en bevisst komposisjon som ikke ble synderlig høyt verdsatt. Stort sett foretrakk ”the beats” å uttrykke seg i en lyrisk - improviserende form. Noen doktrine eller fast filosofi møter man ikke i bøkene de skapte, heller ikke noen egentlig samfunnskritikk. Beatnickene satte seg målbevisst utenfor samfunnet, ga avkall på alt det samfunnet kunne gi dem og derfor også på å ta opp problemet: mennesket i samfunnet. De praktiserte en slags passiv motstand mot den verden som omga dem, den eneste sosiale reform de lot til å forslå i sin diktning var: Bort med enhver moralsk eller intellektuell tvang overfor det frie ord og utfoldelsen av den menneskelige individualitet. Sansenes festI romanene og diktene møter man en helt som først og fremst søker fri utfoldelse. Han handler og vil ha rett til å gjøre det selv om det han gjør er i strid med konvensjonelle oppfatninger. Denne helten – og denne heltinne - søker alltid mot trancen, ekstasen, sansenes fest. Alt som kan bidra til å fremkalle slike tilstander, er godt, for eksempel alkohol og narkotika. Men vesentligere enn slike rusmidler i seg selv, var for de fleste beat-hipstere intensiteten i deres indre liv, følelsen av å oppleve noe med styrke og inderlighet. Alt dreide seg i grunnen om det å oppleve, om ”det å vite med seg selv at alle ting virkelig er skjønnhet”, som en av personene hos Burroughs sier det. Denne følelsen av livsfylde satte disse menneskene etter eget sigende i forbindelse med andre, den visket ut alle grenser og skillelinjer og lot individet føle seg som del av noe større.Høyest av alt satte beat-forfatterne derfor jazzmusikken og dens opphavsmenn og kvinner – de svarte amerikanerne. Jazzen var for dem ”den indre frihets musikk” , musikken ”fra et knust, men innvendig fritt folk”. Den svarte amerikaner representerte alt det som ”the beats” gjerne ville være : prototypene på mennesket utenfor, det som ble foraktet av det gode selskap, men som likevel har bevart ” en frydefull, åpen, ekstatisk personlighet”. De” hvite negre” kalte Norman Mailer disse forfatterne – og med rette. Helten i Kerouacs første bok ”På kjøret” ønsker bare at han var svart: ”En kveld gikk jeg omkring i de fargedes bydel i Denver og ønsket jeg var neger, følte at det beste den hvite verden hadde å gi ikke var ekstatisk nok for meg, ikke nok liv, glede, mørke, musikk, ikke nok natt – jeg ønsket jeg var meksikaner, eller til og med en fattig overarbeidet japs, alt annet enn det jeg var : en desillusjonert ”hvit” mann, breddfull av hvite ambisjoner.” Et av de mest slående trekkene ved den nye skrivergarde i Amerika var da deres bevisste antirasjonalisme : de dyrket det primitive, mystikken, ekstasen og unngikk alt som smakte av ”gold intellektualisme”. Samme tendensen fant man også i den kunst som ”the beats” frembrakte og i deres teater. Den sterke motstanden de møtte i Amerika, lå vel også i den rasjonelle kulturs frykt for noe den ikke kunne forstå og derfor heller ikke kontrollere. Samtidig må det understrekes at det var en samling lærde bohemer man hadde for seg. De henviste ustanselig til yndlingsforfattere som Shakespeare, Blake, Thoreau, Dostojevskij, Faulkner og Tennesee Williams. Fransk åndsliv var de åpenbart spesielt fortrolig med, de ”utstøtte” poeter Verlaine, Rimbaud, Genet og Celine gikk i alle fall igjen i bøkene deres som rene gjengangere. Storbyens heslighetDet Kerouac og Ginsberg og fellene deres ikke kunne fordra, var det akademiske åndsliv. Universitetene og litteraturundervisningen der paralyserte alt som het amerikansk lyrikk og diktning, sa de. Den dannet forutsetningen for den steindøde ”offisielle”litteraturen.Ingen offentliggjør et ord som ikke er stereotypt vanvidd fra en fordervet mentalitet Dagen da den sanne litteratur fra det amerikanske legeme kommer ut vil bli Revolusjonsdagen det seksuelle lams revolusjon Den eneste fredelige revolusjon, den som deler ut korn. Det var ikke på universitetene og i de høylitterære miljøene Kerouac og Ginsberg fant sine inspirasjonskilder. Men ute blant folket. Ute på landeveien møtte man de virkelige menneskene, fikk man høre – ”småbrukerne, negrene, lastebilsjåførene, de arbeidsløse, tiggerne”. Der ute slapp man fri fra storbyen og all dens kolossale hesslighet. Der ute levde man i direkte kontakt med USAs veldige og varierte natur: ”Vi stoppet ved veien for å spise litt. Eddie og jeg satte oss ned til en slags hjemmelaget middag, mens de andre dro av gårde for å reparere noe. Da hørte jeg en veldig latter, den veldigste latter i verden, den kom fra en grov og svær og god gammel Nebraskafarmer som sammen med en skokk andre karer kom og blandet seg i middagen. Du kunne høre det rungende brølet hans tvers over slettene, tvers over hele den grå prærien. Alle de andre lo av ham. Han brydde seg ikke om noenting i hele verden, men han respekterte hver enkelt av de han var sammen med. Jeg sa til meg selv, Wham, hør på latteren til den mannen. Det er Vesten, sa jeg, nå er jeg i Vesten. Jeg ønsket at jeg kjente hele det rå og grove livet hans og hva i helvete han hadde foretatt seg i alle disse årene foruten å le og skråle på den måten.” Ute på de store landeveier kan både Kerouac og Ginsberg – og de andre poetene med dem – fullt ut vie seg til den kultus av fattigdommen som for dem er symbol på den totale frihet. Her slipper de å bekymre seg om fremtiden, om hvor de skal bo og sove, hva de skal spise og drikke, for til gjengjeld å kunne beskjeftige seg med de vesentlige ting i livet : gjøre hva man har lyst til, elske, spille jazz, og fremfor alt diskutere filosofi, metafysikk, religion.
|
08.11.2001 13:37 Allen Ginsberg og Jack Kerouac 05.09.2001 11:03 Egil Ulateig 31.08.2001 12:40 Alfred Nobel 16.05.2001 09:15 Atomoffer – uten å vite |
| Copyright NRK © 2001 - Telefon: 815 65 900 - E-post: info@nrk.no - 21.12.2008 12:12 |