| OVERSIKT | NYHETER | SPORT | MUSIKK | UNDERHOLDNING | FILM | LITTERATUR | MAT | BARN | UPUNKT |
![]() | ![]() |
Her er du: NRK > Programmer > Radioarkiv > Sånn er livet > Samfunn | Oppdatert 28.06.2005 14:08 |
| 50+ = Monster Consumenter og Master Consumers = storforbrukere Publisert 08.01.2001 19:09 - Oppdatert 18.01.2001 10:14 De er lette å påvirke gjennom de viktigste reklamemediene, skriver Trond Blindheim ved Norges Handelshøyskole BI i en ny bok fra Genesis forlag med tittelen ”Femti, frisk og freidig” – som slår i hjel mange myter og fordommer omgruppen 50+. Bruker mer pengerDe reiser mer enn gjennomsnittet, de kjøper dyre billetter,de bor på dyre hoteller, de bruker mye penger på barna, på oppussing, vedlikehold, dagligvarer, fritid, kosmetikk og kroppspleie.Kvinnelige Master Consumers bruker mest penger til klær, faktisk mellom 12 og 20 tusen kroner til seg selv i 1999, kan vi lese i Blindheims artikkel ”Den evigunge 50-åring”. Et paradoksDa er det et paradoks at av 17 milliarder reklamekroner som brukes årlig her i Norge, brukes 60% på barn og unge, 35 % på foreldrene og 5 % på besteforeldre – som stadig blir en større gruppe (hele260 000 flere mellom 50 og 64 innen år 2010), og som stadig blir mindre ensartet. Femti+ kan være en småbarnspappa, 50+ kjøper de samme tingene som sine barnebarn! Kort sagt: de som følger med har fått øynene opp for at disse er blitt en viktig gruppe. Men ikke alle er like oppdaterte – hverken innenfor reklame eller media. Uinteressant gruppeBlant de som setter sammen programtilbudet på våre fjernsynskanaler,oppfattes fortsatt 50+ gruppen som uinteressent. På lytter-og seerstatistikken teller de i grunnen bare ½ - og vi hører stadig om programmer som taes av sendeskjemaet fordi ”det er for mange voksne/eldre seere”.AntikommersiellEn gang i tiden ble gruppen regnet som anti-kommersiell. I dag regnes de som storforbrukere og passiv vare- og TV-konsumerende markedsaktører, skriver Trond Blindheim, som slår fast at ”den dagen en markedsfører ikke lenger er innforstått med hva som rører seg blant dagens Master Consumers, er han/hun ferdig i bransjen.”Av Inger Johanne Agerup Sånn er livet, NRK P2, 26.5.2000 |
13.06.2002 13:16 "Skikk og bruk" 11.06.2002 12:11 Makt og flerkultur 05.06.2002 13:15 Kjønnsroller 28.05.2002 11:29 Her eller der 02.04.2002 13:11 På barrikadene mot omskjæring av kvinner 13.03.2002 14:33 Fra Cuba til Mekka 12.12.2001 10:16 Hans Christian + Konstantinos = sant! 26.11.2001 15:04 Vinlandet Norge? 08.11.2001 13:37 Allen Ginsberg og Jack Kerouac 10.10.2001 10:21 En internasjonal straffedomstol |
| Copyright NRK © 2001 - Telefon: 815 65 900 - E-post: info@nrk.no - 21.12.2008 12:12 |