| OVERSIKT | NYHETER | SPORT | MUSIKK | UNDERHOLDNING | FILM | LITTERATUR | MAT | BARN | UPUNKT |
![]() | ![]() |
Her er du: NRK > Programmer > Radioarkiv > Sånn er livet > Samfunn | Oppdatert 28.06.2005 14:08 |
| I for IS - O for OLA Publisert 14.08.2001 14:02 - Oppdatert 14.08.2001 14:30
Med Reform 97 har teamarbeid og tverrfaglighet vært viktig, noe som har ført til at den tekniske leseferdigheten har kommet litt i bakgrunnen. Theas mor lærte å lese etter en annen metode. Man begynte med lyder og bokstaver og satte dem sammen til enkle, lydrette ord: SOL - LOS - IS - MOR - FAR. Eget leseopplegg Lektor Berit Wiig Jonsbråten ved Lye skole i Time på Jæren har undervist barn i snart 40 år. Hun er blant dem som mener at tekstene er for vanskelige i det man kaller den analytiske metoden - særlig for barn som sliter med å lære og lese - og at det legges for lite vekt på å trekke sammen bokstaver og lyder, med faguttrykk kalt den syntetiske metoden.
Hun har laget et eget leseopplegg, forøvrig hennes oppgave til hovedfagseksamen i spesialpedagogikk, der hun blander de to metodene. - Jeg ser det positive ved å se på helheten, og at barna lager setninger selv med ord de har lært. Men hvis de ikke har lært å sette bokstavene sammen til ord, blir leseprosessen vanskelig, sier hun. Tett samarbeid med foreldrene
- Vi hadde ikke oppnådd så gode resultater hvis det ikke hadde vært for foreldrenes positive innstilling og vilje til å hjelpe barna, sier den erfarne læreren. Av Bjørg Saunes Sånn er livet, NRK P2, 15.august 2001 |
13.06.2002 13:16 "Skikk og bruk" 11.06.2002 12:11 Makt og flerkultur 05.06.2002 13:15 Kjønnsroller 28.05.2002 11:29 Her eller der 02.04.2002 13:11 På barrikadene mot omskjæring av kvinner 13.03.2002 14:33 Fra Cuba til Mekka 12.12.2001 10:16 Hans Christian + Konstantinos = sant! 26.11.2001 15:04 Vinlandet Norge? 08.11.2001 13:37 Allen Ginsberg og Jack Kerouac 10.10.2001 10:21 En internasjonal straffedomstol |
| Copyright NRK © 2001 - Telefon: 815 65 900 - E-post: info@nrk.no - 21.12.2008 12:10 |