skilleHør DK i nettradioen (brun) skilleMusikk: Bach eller Beatlesskille_slutt
3_1_banner
Her er du: NRK.no > Programmer > Radioarkiv > Sånn er livet
 
 

Norsk ungdom vil ha spenning

En norsk undersøkelse viser at skoleungdom blir mer inspirert hvis undervisningen er spennende og spektakulær.

Publisert 21.10.2004 10:34. Oppdatert 17.11.2004 17:13.


- Mange elever foretrekker det spektakulære, mens det hverdagsnære ikke er like interessant, forteller Camilla Schreiner ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling ved Universitetet i Oslo til forskning.no

Schreiner er en av initiativtagerne bak ROSE, et internasjonalt forskningsprosjekt som arbeider for å gjøre naturfagsundervisninga mer meningsfull, interessant og relevant.

Heller dinosaurer enn husholdning.
- De unge vil mye heller lære om dinosaurer og sorte hull enn om elektrisitet i hjemmet og såpeframstilling, forklarer Schreiner.

Undervisning om planter i nærmiljøet skårer ikke særlig bra, mens et tema om giftige planter er mer interessant.
Men det kan selvfølgelig være store forskjeller blant elevene, påpeker Schreiner. De samme temaene vekker for eksempel ikke like mye interesse hos jenter og gutter.


Duppeditter er for gutter

Ikke overraskende ser det ut til at gutta liker teknologi og duppeditter, mens jentene er interessert i alt som har med kropp å gjøre.
- De vil lære om hvordan kroppen virker, og om helse, trening og kosthold, forteller Schreiner til forskning.no
- I tillegg er de kanskje nysgjerrige på plastisk kirurgi.
Men jentene er også ofte interessert i det mystiske og ukjente.

- Jenter liker gjerne spørsmål uten svar, sier Schreiner. De vil filosofere om menneskesjelen og døden, eller de lurer på om tankeoverføring og spøkelser er virkelighet eller fantasi. Slike spørsmål kunne også trekkes inn i undervisningen. Skal vi vekke unges interesse for naturfagene, må vi nemlig nærme oss interessene deres, tror forskeren.

Tavleundervisning er ut!

Engasjementet henger sammen med hvordan sakene presenteres, mener Schreiner.

Verdensrommet vs. det hverdagslige
- De aller fleste klassiske emner kan pakkes inn slik at de vekker interesse. Skal man undervise om tyngdekrafta, kan man for eksempel ta utgangspunkt i verdensrommet eller i vektløshet i stedet for noe mer hverdagslig.
Dessuten finnes det vidt forskjellige metoder for å presentere et emne. Tørr tavleundervisning i et ribbet klasserom er noe helt annet enn skogturer eller interaktive nettpresentasjoner med animasjoner og spill.

Det virkelige livet

Judith Bennett
Men resultatene om læring er ikke like i alle land. Judith Bennett fra University of York har sammenlignet resultatene fra 61 forskjellige studier, og konkluderer med at ungdom vil lære om saker de kjenner fra virkeligheten. Elevenes oppfatning av undervisningen ser ut til å bli mer positiv når vitenskapen blir satt i en hverdagslig sammenheng, mener Bennet. Hvis de unge kan se en klar sammenheng mellom vitenskap, teknologi og samfunn forstår de naturfagene bedre og stiller seg mer positive til en karriere innen forskningen.

Av Ellen Wesche Guttormsen

Sånn er livet, NRK P2

LENKER

 
Søk i NRK Nettradio
Sånn er livet: programleder
25 SISTE SÅNN ER LIVET
 
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no