skilleHør DK i nettradioen (brun) skilleMusikk: Bach eller Beatlesskille_slutt
3_1_banner
Her er du: NRK.no > Programmer > Radioarkiv > Sånn er livet
 
 
Tanke og Tendens:

Da Norge ble turistland

Det var britene som oppdaget Norge som turistland. Norge ble markedsført som ”Alpene ved havet”.

Publisert 23.06.2003 13:32. Oppdatert 10.09.2003 14:58.
LYD OG VIDEO  Lyd Video
Hjelp | Mer lyd og video
Sommeren 1880 slo tre britiske gentlemen leir i Memurudalen i Øst-Jotunheimen for å jakte og fiske. Turen fra Kristiania hadde tatt 14 dager, den gikk først med tog til Eidsvold, derfra videre med hjuldamperen Skibladner til Lillehammer og deretter bar det fra skysstasjon til skysstasjon nordover Gudbrandsdalen.

Det ble bok av turen, to år senere kom Tre i Norge ved to av dem og i 1884 forelå boka i norsk oversettelse. Den har blitt en klassiker i sin genre og har kommet ut i flere opplag. Reisekildringer skrevet av utlendinger og beregnet på utlendinger bidro sterkt til markedsføringen av Norge som turistland på 1800-tallet, selv om langt fra alle skildrer landet i et så gunstig lys som nettopp denne boka.

Andre reisebeskrivelser inneholder gjerne krasse beskrivelser av både maten, mangelen på renslighet og standarden på losjiet.

Lei av Sveits

Det var britene som oppdaget Norge som reisemål, men fram til 1830-tallet kom det få turister til landet. Tradisjonelt var de var de klassiske byene i Sør-Europa målet for europeisk aristokrati og borgerskap som la ut på dannelsesreise, men med romantikken oppsto interessen for naturen – spesielt for de Alpene i Sveits.

De mest eventyrlystne begynte imidlertid snart å søke seg vekk fra det de betegnet som ”trengselen i Sveits” og fra rundt 1850 kom den første store turistbølgen til Norge. Den falt sammen med en kraftig modernisering av skyssvirksomheten som gjorde reisene både mer effektive og mer komfortable.

Hotellbygging

Det var fjorder og fjell og breer og fosser som trakk. I Norge kunne turistene beskue 11 av de 20 høyeste fossefallene i verden, og driftige vestlendinger øynet snart muligheten til å tjene penger på turismen. I årene etter 1850 foregikk det en utstrakt hotellbygging i mange bygder, noen bedrifter vokste seg sterke mens andre var rene døgnfluer. En britisk major uttrykte seg slik:

”I Norge er manien for å bygge hotell helt spesiell. Om et dusin engelskmenn reker gjennom bygda i året, så innbiller en eller annen ambisiøs nordmann seg at han vil gjøre en formue på et hotell her, og setter straks snekkeren i arbeid”.

Kroningsferden

Kong Oscar IIs kroningsferd nordover langs kysten i 1873 satte virkelig fart i Norgesturismen. Ferden var en mediebegivenhet, en horde journalister fulgte med på slep og verden største reiseoperatør, Thomas Cook, smidde mens interessen for Norge ennå var varm. Cook markedsførte Norge som ”The Land of the Midnight Sun” og etablerte reiser til Norge i 1875, skriver reiselivsforsker Jens Kr. Steen Jacobsen i boka ”Turisme: fenomen og næring”.

Rundt 1880 var Nordkapp-turene med start i Bergen etablert som en sikker publikumsvinner. Den første engelske cruisekipene dukket opp i de vestlandske fjordene sist på 1880-tallet. Ti år senere gikk de i stim. I 1904 la 83 utenlandske skip i land i Odda og slapp i land 7500 turister. Det var nærheten til Folgefonna som gjorde det framtidige industristedet til den største turistmagneten i landet, men i 1906 kom den første fabrikken på plass og fire år senere hadde Odda mistet sin posisjon som valfartssted for utlendinger.

DNT blir til

Den Norske Turistforening ble etablert i 1968. Formålet var ”at erverve Midler til Lettelse og Udvikling av Turistlivet her i Landet”, foreningen skulle lage kart og reiseruter, bygge hytter på de større fjellovergangene, forbedre de overnattingsmulighetene som eksisterte på mindre beferdede ruter samt lette adgangen til steder ”der i særlig Grad udmærke sig ved Naturskjønhed.”

Turistforeningen har gitt ut årbøker helt fra starten, og den første kommenterer den store tilstrømningen av turister til Hardanger. De ”.. sluger i en Fart en Fos eller en Udsigt, og (drar) saa til andre Steder og Merkverdigheder”.

Tyskerne kommer

Det måtte en keiser til for at briter på sommerlig Norgestokt skulle få selskap av tyske turister. I 1889 dro keiser Wilhelm II til Norge for første gang, og med få unntak var han i Norge hvert eneste år fram til utbruddet av 1. verdenskrig. Reisene langs kysten varte i om lag en måned, fra begynnelsen av juli til første ute i august og det var ikke noen beskjeden og mørklagt farkost som stevnet inn fjorden. I 1893 kom han i et skip som var 117 meter langt med en stab på åtte offiserer og et mannskap på 295. Alle rom hadde elektrisk lys.


Sånn er livet, NRK P2, 16. juni 03



 
Søk i NRK Nettradio
Sånn er livet: programleder
25 SISTE SÅNN ER LIVET
 
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no