Her er du: NRK.no > Programmer > Radioarkiv > Pullover
- bilder
- debattforum
- kirkegården
- kontakt
- petremusikken
- petresessions
- petrespill
- programledere
- sendeskjema
- spillelister
- ukas album
- urørt
20 SISTE UPUNKT
32 veier til uttørst lykke
Det er 32 Mulige Øyeblikk for Drikke i løpet av en dag. Det er resultatet av iherdig forskning utført av The Coca Cola Company. Det er ingen grunn til å tvile på tallene, Coca Cola har nemlig en ufattelig stor drikkeforskerstab, plassert i 40 forskjellige land bare i Europa.

32 Mulige Øyeblikk for Drikke, og for hvert av disse øyeblikkene ønsker Coca Cola å kunne tilby den drikken du ønsker deg. Det vil si at Coca Cola må ha minst 32 forskjellige drikkevarer å tilby, aller helst enda flere, ettersom ikke alle konsumenter tyr til samme drikk i samme øyeblikk. The Coca Cola, verdens største merkevare, verdens aller største ensrettede produsent er i ferd med å legge om stilen altså. Ny linje, og flere drikkevarer. Man kan lure på hvorfor.

Rike og med stor påvirkning

Ikke alltid nr. 1. Miss Coca Cola må nøye seg med en tredje plass i denne konkurransen.
Ser vi på oversikten over "inn på konto" for Coca Cola Company, har de ikke så mye å skamme seg over. I 116 år har selskapet produsert én drikk, med noen små variasjoner, og det med stor suksess. Selv om Pepsi stort sett vinner blindtestene på smak, er de som et stjernefnugg å regne i forhold til den enorme brennende coca cola-sola. Coca kaster skygge over alle andre logoer, fra Kodak og Nike til Visa og Microsoft. Britiske og amerikanske tenåringer sier i spørreundersøkelser at Coca påvirker dem mer enn politikere og organisasjoner til sammen. Inntektsmessig kan The Coca Cola Company betale hele Russlands utenlandsgjeld med én årsinntekt.

Coke is it?

Likevel, salget av Classic Coke har gått ned med svimlende to prosent i løpet av det siste året. Det betyr ganske mange millioner, og sjefene for verdens mest imperialistiske merkevare skjelver inn i ryggmargen. Noe må gjøres.
Svaret på hva Coke is it egentlig innebærer må redefineres.
Hittil har ”it” i Coke is it betydd en, alt inkludert, halvliter av lykkefølelse. Fra nå skal ”it” ikke bare bety en halvliter, det skal bety ”enhver drikk for enhver konsumer til enhver tid”. Ganske ambisiøst fra Coca Cola Company, og det er ingen tvil om at målsettingen kommer til å få betydning. Effekten er allerede merkbar, og Pullover har fått tak i en liste over nye cocadrikker.


Drikk deg brystfager

Fellesnevneren for de nye drikkene er såkalte non-carbs, drikker uten kullsyre.
I Italia har Coca allerede lansert Powerade, en såkalt sportsdrikk som minner om appelsinjuice. I Wales er flaskevannet Malvern rett rundt hjørnet. Det er fremdeles uklart om den lanseres som en feminin drikk, en drikk spesialdesignet for nybakte mødre, eller som en ren ungdomsdrikk. Ved Cocas hovedkvarter i Atlanta er Vanilla Coke under utvikling

Japan er det stedet Coca har kommet lengst, der pushes over 200 forskjellige cocadrikker på forbrukerne. De water salad: vann pluss vitaminer for aktive kvinner. Real Gold: en drikk for bakfulle. Cal-King: kalsiumdrikk for barn, og ikke minst; Love Body: en drikk flatbrystede jenter skal få større pupper av!

Andy Warhols utgave av de velkjente glassflaskene.

En drikk bare til meg!

Ved Coca-forskningssentrene verden over, forteller vanlige folk hvilke drikker de ønsker seg, slik at Coca kan sørge for at alle velger en cocadrikk i ethvert mulig øyeblikk for drikke. Sammen med standardpakken av markedstriksene The Coca Cola Company benytter seg av; hvis en konkurrent lanserer en drikke som selger, produser straks en billigere variant, eller ganske enkelt, kjøp opp den konkurrerende bedriften, er det ikke tvil om at de kommer til å lykkes.

Av Marte Spurkland
Tilrettelagt for nett av Una Cecilie Børja, NRK Upunkt

 
MARTES UNIVERS
 Helsebringende eller dødelig usunt? (23.05.2002)
 Sexleketøy for blyge jenter (29.04.2002)
 Populær peruansk pels (29.04.2002)
 Årets kjæledyr? (16.04.2002)
 Sponheim i Pullovers tjeneste (09.04.2002)
 Lær deg å furte nå! (26.03.2002)
 Bak det lure smilet (22.03.2002)
 Vi bombarderes av reality-tv (14.03.2002)
 Gratulerer med dagen! (08.03.2002)
 Ikke gå i fella! (27.02.2002)
 Hollywoods diva nr.1 (26.02.2002)
 Familieidyll i verdensrommet (21.02.2002)
 Luremus og juksepupper (20.02.2002)
 Er gullfisk kunst eller dyr? (13.02.2002)
 Kjendisenes nye ferieparadis (13.02.2002)
 Elins klissete reiseminne (17.01.2002)
 Bevæpnet med papir og lim (16.01.2002)
 Et hus av pupper (15.01.2002)
 The Tikkun Community (07.01.2002)
 Gastronomisk kenguru (19.12.2001)
 Kjendisenes nye livsstil (11.12.2001)
 Du grønne glitrende? (05.12.2001)
 Rødt kort til fotballen (26.10.2001)
 Drømmemann med baller (24.10.2001)
 En trist historie fra virkeligheten (18.10.2001)
 Usynlig blind-date (18.10.2001)
 "Middelaldersk" (12.10.2001)
 Hula-dans på Hawaii (12.10.2001)
 Papir til pynt (10.10.2001)
 Kulinariske deiligheter (09.10.2001)
 Ung mann til salgs (02.10.2001)
 Årets julebok? (28.09.2001)
 Prat i vei på jobben (26.09.2001)
 Vær en veske (25.09.2001)
 Dilla på hvite skjorter (20.09.2001)
 Fjernkontrollklokka (20.09.2001)
 Surrealistisk hummer (18.09.2001)
 
LENKER

Publisert 09.04.2002 12:41 - Oppdatert 10.04.2002 10:26


Connection time-out
OPPDATERT
Siste lyd og video fra Petre

Nettmøte med Shaun og Steinar fra Petremorgen


PETRE PROGRAMMER
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no