28.11.2014
Øvelser og teknikk:

Få kontroll over tidlig sædavgang

Skumbad (Foto: Lee Jin-man/Scanpix/AP)

Start/stopp-øvelse som alternativ til å tenke på noe kaldt.

Foto: Lee Jin-man/Scanpix/AP

Ved å benytte seg av forskjellige øvelser, mener sexolog Anette Storm-Aafoss at mannen kan kontrollere for tidlig sædavgang.

De fleste menn utvikler sin seksualitet gjennom onani, og mange opplever ofte at de må være på vakt og eller skynde seg å bli ferdig.

Mange føler også en viss prestasjonsangst når det gjelder å ha sex med en annen partner, og opplever at de har prestert når de har fått orgasme. Poenget er at man ikke tidlig nok lærer seg til å ta seg tid, slappe av og nyte spenninger i kroppen.

Man kan tenke seg at man etablerer mønstre eller spor i nervesystemet, hvor impulsene finner forteste vei fra tenning til utløsning. Det paret gjør gjennom start/stopp øvelsene, er at de etablerer omveier som forlenger veien fra tenning til utløsning. Øvelsen foregår som følger;

Start/stopp øvelsene

Mannen ligger på rygg og har blitt kjærtegnet på kroppen av sin partner i ca en 20 min periode, han er opphisset og har ereksjon. Partner setter seg oppå lårene til mannen, eller ved siden av han, og kjærtegner penis.

Mannen skal ligge og kjenne etter og nyte kjærtegnene. Når han kjenner at det er like før han får utløsning, skal han si i fra, og hun skal stoppe kjærtegnene. Paret skal så vente til ereksjonene har gått tilbake, eller spenningen har gitt seg, og begynne å kjærtegne han på nytt.

Igjen skal mannen kjenne etter å si ifra når det er like før han får utløsning. Dette bør gjentas fire til fem ganger før han får utløsning.

Når en føler at en klarer å stoppe utløsningen i tide på denne måten, forstetter en til neste stadium, hvor partnerer stimulerer penis med glidekrem fire ganger hvor utløsningen stoppes før den kommer.

Neste stadium igjen, for heterofilt par vil være at kvinnen setter seg forsiktig på mannens penis, og beveger seg i

rolig tempo og igjen skal utløsningen stoppes fire ganger, før den får komme. På denne måten lærer mannen seg nye mønstre og veier som forlenger tenningen og utsetter utløsningen.

Sengekos (Foto: Johannessen, Sara/SCANPIX)

Lurt å hygge seg mellom slagene når dere øver på start/stopp.

Foto: Johannessen, Sara/SCANPIX

Squeeze teknikken

I noen tilfeller er det vanskelig for mannen å si i fra tidlig nok, eller det går så kort tid fra han kjenner at utløsning nærmer seg til den kommer at han ikke klarere å holde tilbaske utløsningen.

Det kan da være nyttig å bruke den såkalte klemmeteknikken, squeeze teknikken, som går ut på at i stedet for å bare stoppe kjærtegnene, skal partneren legge tommelfingeren på frenulum, som er det punktet der forhuden går opp i en spiss på baksiden av penis, og sette pekefinger og langfinger på den andre siden, like under penishodet og så klemme kraftig til.

Det kan nok være lurt å eksperimentere seg litt frem for å finne ut hvor kraftig en skal klemme. Denne klemmeteknikken vil på en effektiv måte stoppe utløsningen i de fleste tilfeller.

(Utdrag fra denne teksten er hentet fra Sexologi i praksis, 1997, Elsa Almås og Esben Benestad).

Vennlig hilsen Anette Storm-Aafoss

Spesialist i sexologisk rådgivning, NACS