30.10.2014

Norges nye byer

I 1996 endret Stortinget kommuneloven slik at den enkelte kommune selv kunne bestemme om de skulle være by eller ikke. Eneste kravet er 5000 innbyggere i kommunen og et ”bymessig tettsted”. - Politikerne hadde ikke regnet med at vi skulle få nesten 50 nye byer i løpet av 10 år, sier Eva Lian (Sp), som var saksordfører for saken i Stortinget.

Norgesglasset sender reporter Tron Soot-Ryen til noen av disse byene i sommer, for med et litt skrått blitt inspisere om de virkelig fortjener å kalle seg by. Bystatus har ikke lenger noen praktisk betydning, men det følger tydeligvis en viss status med begrepet.

Hør: Hvordan fikk vi så mange byer?

Brekstad

Brekstad har en gate. Grønt og fint. Foto: Tron Soot-Ryen, NRK  Brekstad har en gate. Grønt og fint. Foto: Tron Soot-Ryen, NRK

Brekstad ligger i Ørland kommune vest på Fosen i Sør-Trøndelag. De erklærte seg som by i 2005. Det bor vel 1800 mennesker i selve tettstedet, som stort sett er ei gate med butikker på begge sider. Kommunen håper bystatusen skal gi vekst, men ingen har merket noen forskjell foreløpig. Vi møter mennesker som har ivret for ideen og folk som synes det er litt latterlig.

Hør: Brekstad del 1

Hør: Brekstad del 2

Kolvereid

Gata i Kolvereid er bare noen hundre meter. Anleggsaktiviteten er i full gang. Foto: Tron Soot-Ryen, NRKGata i Kolvereid er bare noen hundre meter. Anleggsaktiviteten er i full gang. Foto: Tron Soot-Ryen, NRK

Kolvereid ligger i Nærøy kommune i Ytre Namdal. Siden 2002 har Kolvereid vært Norges minste by, men under 1500 innbyggere i tettstedet. Fordi kommunen har over 5000 totalt kan de likevel kalle seg by, i motsetning til tettstedet Rørvik i nabokommunen Vikna, som ser mer ut som en by, men som har litt for få innbyggere. I Kolvereid er en kort handlegate og et torg det hele. Ildsjelene er stolte av byen sin, men i nabokommunen både flirer dem og irriterer seg.

Hør: Kolvereid del 1

Hør: Kolvereid del 2

Leknes

Rundkjøring og bensinstasjon, og noen butikker rundt omkring. Det er Leknes sentrum. Foto: Tron Soot-Ryen, NRK Rundkjøring og bensinstasjon, og noen butikker rundt omkring. Det er Leknes sentrum. Foto: Tron Soot-Ryen, NRK

Leknes er kommunesenter i Vestvågøy kommune i Lofoten. Byen har 2600 innbyggere og kun en hovedgate. Husene står ikke akkurat tett i tett heller, for store arealer er parkeringsplasser eller bare åpent. Leknes ble by i 2002, men vi fant ikke så mange ekte bypatrioter. Folk synes det er stygt der. Leknes ligger midt i Lofoten og er et viktig handlesenter i området.

- Du skal ha stort hjerte for å være stolt av byen Leknes, sier innbyggerne i Lofotens nye by.

Hør: Leknes del 1

Hør: Leknes del 2

Honningsvåg

Havna er grunnen til at Honningsvåg finnes. Fiskeriene er fortsatt viktige, men det er cruiseturistene også. Foto: Tron Soot-Ryen, NRKHavna er grunnen til at Honningsvåg finnes. Fiskeriene er fortsatt viktige, men det er cruiseturistene også. Foto: Tron Soot-Ryen, NRK

Folk i Honningsvåg har lenge oppfattet at de bor i en by. De var raskt ute med å vedta bystatus i 1996, før kravet om 5000 innbyggere i kommunen ble vedtatt. I Honningsvåg bor det 2500 mennesker, men byen har en hovedgate der husene står tett, og har mer bypreg enn mange andre nye byer. Hammerfest lengre sør kaller seg fortsatt "Verdens nordligste by", og anerkjenner ikke at Honningsvåg er "ekte" by. Men kanskje ikke verdens nordligste by er norsk i det hele tatt?

Hør: Honningsvåg del 1

Hør: Honningsvåg del 2

Otta

Byen under brua. En stor veibru går midt over sentrum. Foto: Tron Soot-Ryen, NRK     Byen under brua. En stor veibru går midt over sentrum. Foto: Tron Soot-Ryen, NRK

Otta ligger i hjertet av Gudbrandsdalen der veien går over fjellet til Lom og Stryn. Otta tok bystatus i 2000, og har 1600 innbyggere i selve tettstedet. Med boligområdene rundt bli innbyggertallet ca. 3000. Etter at Otta ble kalt Norges styggeste by, har kommunen satset på beplantning og parker, men det er fortsatt mye å gjøre. Otta her en levende kafékultur på dagtid, men ligger nokså død og kvelden, overlatt til rånere som kjører rundt og rundt. Ungdommen flytter ut.

Hør: Otta del 1

Hør: Otta del 2

Åndalsnes

Vinmonopolet i enden av hovedgata var en viktig grunn for å ta seg bystatus. – En nøkkelbedrift, sier Ragnhild Bakke. Foto: Tron Soot-Ryen, NRK Vinmonopolet i enden av hovedgata var en viktig grunn for å ta seg bystatus. – En nøkkelbedrift, sier Ragnhild Bakke. Foto: Tron Soot-Ryen, NRK

Åndalsnes ligger i enden av Romsdalen under mektige fjell. Her ender Raumabanen. Det bor 3000 innafor bygrensene, men da tar man med mer enn selve tettstedet. Åndalsnes tok bystatus i 1996, og folk sier det var for å få Vinmonopol. Vi oppdager at ingen har tenkt på å feire byjubileum i år. Og byen er så lite urban at han som fikk parkeringsbot kommer i avisa, og sier han betalte boten med glede.

Hør: Åndalsnes del 1

Hør: Åndalsnes del 2

Mysen

Mysen, en stille og rolig stasjonsby i Østfold. Foto: Tron Soot-Ryen, NRK    Mysen, en stille og rolig stasjonsby i Østfold. Foto: Tron Soot-Ryen, NRK

Mysen i indre Østfold erklærte seg som by i 1997, ett år etter nabobyen Askim. Mysen har 5500 innbyggere og ligger i Eidsberg kommune. Mysen er i vekst, og kommunen har brukt bystatusen til å pusse opp sentrum. Mysen er et handelssted, og har mange små butikker. Med bare en time til Oslo, er det mange som pendler, og mange unge flytter ut for å ta utdanning. Og stedet har faktisk en av Norges minste festivaler, arrangert i et boligfelt. Mysen er en stasjonsby, og har kanskje Norges mest originale stasjonsbygning, med blant annet boliger og Heggen og Frøland Tingrett.

Hør: Mysen del 1

Hør: Mysen del 2

Jørpeland

Vei og biler er det mye av i Jørpeland sentrum, men noen drømmer om gågate. Foto: Tron Soot-Ryen, NRKVei og biler er det mye av i Jørpeland sentrum, men noen drømmer om gågate. Foto: Tron Soot-Ryen, NRK

Jørpeland ligger i Ryfylke, øst for Stavanger. Det var for å sette stedet på kartet at redaktøren i lokalavisa for 8 år siden foreslo at tettstedet skulle bli by. Bystatus har ført til at stedet har tatt sitt utseende mer alvorlig, og jobber bevisst med byutvikling. Det bor 5500 mennesker i byen, og det bygges nytt, både leiligheter og butikker, men foreløpig har ikke sentrumsgata noe tydelig bypreg. Jørpeland er grunnlagt rundt stålverket som har vært de suverent største arbeidsplassen. I dag er stålverket redusert, og folk har måttet finne annet arbeid.

Hør: Jørpeland del 1

Hør: Jørpeland del 2

Karmøy

Åkrehamn – en lang gate med mye trafikk. Foto: Tron Soot-RyenÅkrehamn – en lang gate med mye trafikk. Foto: Tron Soot-Ryen

Karmøy kommune utenfor Haugesund har en norgesrekord. Kommunen har hele tre byer. Kopervik og Skudeneshavn var byer siden 1800-tallet, men mistet bystatusen da kommunene på Karmøy ble slått sammen i 1965. Da sjansen bød seg etter 1996 var begge raskt ute med å få seg bystatus igjen. I 2002 ga kommunen også Åkrehamn bystatus. Det er der det i dag bor flest folk, men stedet minner minst om en by. Skudeneshavn er en idyllisk ”sørlandsby”, mens Kopervik med sin bypark og lange gågate gir mest byfølelse.

Hør: Karmøy del 1 - Åkrehamn

Hør: Karmøy del 2 - Skudeneshavn

Hør: Karmøy del 3 - Kopervik

Tilrettelagt for web av Per Kristian Johansen.

Norgesglasset NRK P1

Lyd og video

Lenker