OVERSIKT NYHETER SPORT MUSIKK UNDERHOLDNING FILM LITTERATUR MAT BARN UPUNKT
NRK Kjerringråd

Her er du: NRK > Programmer > Radio > Nitimen > Kjerringråd

Oppdatert 13.06.2003 11:17

KJERRINGRÅD

p1-logo m banner 80
HELSE OG LIVSSTIL
Send inn dine kjerringråd til

Hør Kjerringråd bli presentert i Nitimen hver onsdag.
Miriam Wicklund har gitt ut flere bøker med kjerringråd.

 

Kjerringråd i Nitimen

Magnesium mot svette

Publisert 02.04.2003 14:10 - Oppdatert 02.04.2003 14:52

Magnesium kan være et godt råd mot svette.

Svette i badstua er greit, men ellers kan svette fort bli et problem.
Enkelte kan erfare at de svetter unormalt mye. Man blir klissvåt, uten at det foreligger noen åpenbar grunn til det. Økt svetteutsondring kan være tegn på magnesiummangel.

En kvinne fra Fredrikstad forteller at hun hadde så store problemer med svetting at hun i perioder isolerte seg. Løsningen på problemet var magnesiumtilsudd. Hun merket bedring allerede etter en dag. Å merke bedring så rask er imidlertid ikke fullt så vanlig. Det kan ta flere uker før andre merker bedring.

Magnesiummangel gir seg også andre utslag, som for eksempel stive og ømme muskler, muskelkramper, tørr hud, søvnproblem (man sovner lett om kvelden, for så å våkne utpå natten. Da er det vanskelig å få sove igjen). Man kan også få en tilsynelatende nervøs blære, med stadig trang til å tisse.
For å få påvist mineral-ubalanse kan det lønne seg å ta en hårmineralanalyse.

Magnesium er et viktig mineral for at kalsium i maten vi spiser skal finne veien til skjelettet. Ved for lite magnesium, kan kalsium sette seg i bløtvetet isteden, og symptomer som ømme muskler blir en følge. Musklaturen rundt blæra blir også stivere, og skaper dermed en press på blæra, som gjør at man stadig føler trang til å tisset. Kalsium på avveie kan også gjøre huden tørr, rynkete og
mindre elastisk.

Analyselaboratoriet Trace elements (www.traceelements.com) er ett av verdens ledende laboratorier i hårmineralanalyser. Ved magnesiummangel anbefaler de tilskudd av vitamin B6 og krom som supplement til magnesium, for å lette kroppens opptak av dette mineralet.

Anbefalt dosering ved magnesiummangel: 100 - 200mg. Magnesium 3 ganger daglig, sammen med mat.
25 mg. B6 og 125 microgram krom tas samtidig med magnesiuminntakene. Begynn inntakene forsiktig, og øk doseringen etter hvert som kroppen har vennet seg til dem.

Slike høydosetilskudd av mineraler bør aldri strekke seg utover 3 måneder i tid. Det anbefales da en retes. Overdosering av magnesium kan gi diare.

Dersom man tar for mye magnesium over lengre tid, kan dette forstyrre kroppens kalcium-balanse. En hårmineraltest vil kunne gi et nøyaktig bilde på hva kroppen har lagret, og derved bidra til korrekt dosering for den enkelte. Det fins flere måter å teste mineralbalansen på.

Mange leger foretrekker blodprøver, og hva som er den beste anlaysemetoden er et omstridt tema. I informasjonsbrosjyren fra Trace elements sies det at en blodanalyse ikke gir et fullgodt bilde på hva som faktisk er lagret i kroppen. I blodet sirkulerer spor av de næringstoffer man har spist de siste dagene, og testresultatet er ikke nødvendigvis i samsvar med hva kroppen faktisk har tatt opp, hevdes det.



Kjerringråd S
Sår i munnen (21.01.2003)
Slim i halsen - sukkervann (08.01.2003)
Gode råd mot småfluer i blomsterpotten (11.11.2002)
Søvn - ingefær (10.04.2002)
Søvnløshet - vann (10.04.2002)
Søvnløshet (15.10.2001)
Såre hender - melk (13.09.2001)
Såre hender - melkesaup (13.09.2001)
Sårplanten Aloe Vera  (07.03.2001)
Sår som ikke gror - honning (28.02.2001)
Sår - perikumdråper  (19.02.2001)
Sopp - trøske - Urin (30.01.2001)
Sopp - Trøske - Farris (30.01.2001)
Senebetennelse - kål  (15.12.2000)
Soleksem - kalktabletter (14.12.2000)
Småsår - tannkrem  (14.12.2000)
Sår hals - kremfløte (13.12.2000)


 
 
SØK

10 SISTE KJERRINGRÅD
10.06.2003 11:44
Råd mot sommerplager
15.05.2003 10:11
Urin mot ørekløe
14.05.2003 14:11
Flekker på bunaden

Copyright NRK © 2001   -  Telefon: 815 65 900  -   E-post: info@nrk.no   -   05.01.2009 04:31