God tur 3_1
Her er du: NRK.no > Programmer > Radio > God tur
Alle fakta-
opplysninger fra radioprogrammet finner du igjen her samlet til et hendig reiseleksikon.

NRK P1
søndager kl 10.05
reprise mandager
kl 22.05



 
God tur 14.01.2001

Pakkereiser

Klager på reiser har økt dramatisk det siste året. Det kan skyldes at det er flere som reiser, at det er flere som ser at en klage vinner frem – og selvsagt at det nå er mer å klage på.

Publisert 01.02.2001 13:01. Oppdatert 12.06.2001 11:52.
På den annen side er "pakkereiseloven" helt klar når det gjelder de rammer som reisebransjen har med beskrivelse av stedet. Sitat: "En pakkereise er mangelfull når den avviker fra det som er avtalt, slik det fremgår av bestilling og bekreftelse, og opplysninger i katalogen og prislisten". Det nytter med andre ord ikke å lage en skrytetekst, hvor kartet ikke stemmer med terrenget. Det skal opplyses om avstander, om beliggenhet, om eventuell støy både fra trafikk og musikk og tilgjengelighet, f. eks. trapper. Er ikke disse opplysningene riktige, er du berettiget til å klage.

Brita Blomquist har tilgang til alle klager som behandles i "Reklamaasjonsnevnda for selskapsreiser" – de er offentlige dokumenter, og det er ofte veldig trist lesning. Ferie skal være opplevelse og glede, og vi kommer til feriemålet med store forventninger, men ofte blir det dessverre ikke slik. Og det er ikke noe godt utgangspunkt om flyet er flere timer forsinket, om guiden eller hotellresepsjonen ikke er proffe, om leiligheten lukter mugg eller kloakk , om du ser inn i en murvegg eller ut på en motorvei eller et annet hotell under bygging – kort sagt, ikke svarer til det bildet du har dannet deg.

Det hjelper vel litt om du da møtes av et servicepersonale som vil høre på deg og som vil forsøke å hjelpe deg, men ofte kaster du bort både timer og dager av verdifull ferie før du får det slik du vil ha. Derfor er det så viktig å lese katalogen og vite at det du bestiller, det skal stå på reisedokumentet. Du kommer ingen vei om du senere henviser til den du har snakket med i telefonen, som du mener har lovet både det ene og andre – hvis du ikke har det skriftlig. Kjøper du en uspesifisert reise, ligger du også klagemessig dårlig an.


Men hvis du mener at du er berettiget til klage, MÅ du gå frem på følgende måte, om du senere skal ha noen sjanse til å vinne frem:

- Du kontakter først guiden og får en skriftlig bekreftelse på at du har gjort det. Hvis du ikke får rettet opp miseren på stedet, ta godt med fotos som "bevismateriale".

- Kontakt gjerne medreisende og få deres skriftlige attestasjon. Jo mer du kan legge frem, desto bedre.

- Når du kommer hjem klager du til turoperatøren eller byrået som har solgt deg reisen, og vinner ikke dette frem, kan du bruke Reklamasjonsnevnda som siste instans. Rundt en tredjedel av de som får klagen sin behandlet her, får medhold.

På grunn av stor pågang må du henvende deg skriftlig: Reklamasjonsnevnda for selskapsreiser, Postboks 2924 Solli, 0230 Oslo.




LENKER
Siste saker:

 
10 SISTE GOD TUR
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no