God tur 3_1
Her er du: NRK.no > Programmer > Radio > God tur
Alle fakta-
opplysninger fra radioprogrammet finner du igjen her samlet til et hendig reiseleksikon.

NRK P1
søndager kl 10.05
reprise mandager
kl 22.05



 
God tur 16.5

Når flyselskapet forandrer tider

Følgende konkrete eksempel opplever jeg selv med SAS, men det er ikke enestående.
Vi er en gjeng med venner som skal til Sør-Tyskland i september. Den nærmeste flyplassen er Zurich i Sveits, og vi skal fly fra Ålesund.

Publisert 14.05.2004 12:31. Oppdatert 18.05.2004 12:57.

Vi hadde bestilt en ”smakk” rute, 7-flyet fra Ålesund til Oslo og videre til Zurich med kort pause på Gardermoen. Vi bestilte og betalte bilettene våre allerede i fjor høst.
I mars i år forandrer SAS ruten fra Oslo. Det betyr at vi ikke rekker dette flyet med morgenflyet fra Ålesund, og må reise kvelden før og overnatte i Oslo. Dermed påfører SAS oss en stor ekstra kostnad.

Vi henvender oss til SAS for å høre om vi kan få noen kompensasjon for dette. Vi får først til svar at hvis biletten er kjøpt og betalt, så kan det være mulig at SAS påtar seg denne ekstra kostnaden. Vi blir henvist til kundeservice, som sier at det har de ikke hørt om, men lover å undersøke.

Når jeg senere ringer, får jeg til svar at vi ikke får noen komepasjon, for SAS har booket oss om til et fly senere på dagen, som medfører at vi er i Zurich flere timer senere. Ikke nok med det – vi får en langt lengre reise, fordi dette flyet går via København. Og begrunnelsen er denne:
-Vi i SAS anser ikke at det er noen vesentlig forringelse av reisen, om dere kommer til Zurich flere timer senere, siden dere skal være borte flere dager!!!!
Ikke har de spurt oss – og hvordan i all verden kan SAS avgjøre at dette ikke er til noen vesentlig forringelse for oss!
Jeg prøver å fortelle at vi faktisk har et program denne ankomstdagen, men nei. Vi blir tilbudt å heve kjøpet, men det er jo ikke interessant. Vi må reise dagen før og ta kostnaden selv- men vi får til slutt 200 kroner hver som bidrag.

Siden flyavganger ofte blir forandret, og mange trenger tilslutning fra Gardermoen, kan det være godt å få svar på spørsmålet, som går til Siv Meisingseth, presseansvarlig i SAS:
Hva er egentlig reglene for kompensasjon? Hvor mange timers forsinket ankomst må til for at flyselskapet skal dekke overnatting?

Meisingseth svarer:
I henhold til transportvilkårene i SAS-konsernet tilbyr vi ikke hotellovernatting, da dette er en reise som kan gjennomføres på utreisedagen, selv om man kommer noen timer senere. Siden ruteendringen er gjort fem måneder før avreise, og det er gitt beskjed om det, har man mulighet til å endre planer på bestemmelses-stedet. Etter vår erfaring benytter alle andre nettverkselskap seg av samme praksis. Men hadde reisen startet og vi hadde vært skyld i at reisen måtte avbrytes på grunn av teknisk feil eller lignende, ville vi selvfølgelig tatt ansvar og tilbudt overnatting og mat.


 
10 SISTE GOD TUR
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no