God tur 3_1
Her er du: NRK.no > Programmer > Radio > God tur
Alle fakta-
opplysninger fra radioprogrammet finner du igjen her samlet til et hendig reiseleksikon.

NRK P1
søndager kl 10.05
reprise mandager
kl 22.05



 
God tur 15.02.04 og 22.02.04

Historien om "Finnmarken"

Du vet kanskje at Finnmarken er navnet på en av de moderne hurtigrutene våre, men denne siste, som er bygget i 2002, er "barnebarnet" til den aller første Finnmarken.

Publisert 13.02.2004 13:20. Oppdatert 25.05.2004 15:09.
Det var kaptein og stortingsmann Richard With som fikk idéen til å starte en fast skipsrute langs kysten, som skulle gå både natt og dag – et dristig eksperiment, mente nok mange. Dette var i 1893 – men idéen var levedyktig, det vet vi nå.

Det første hurtigruteskipet Finnmarken, her fotografert idet den anløper Sortland, med musikkorps på plass på kaia. Bildet er trolig tatt før 2. verdenskrig. (Foto: NTB arkiv / Scanpix,)
"Mormor" Finnmarken var altså ikke den første båten i hurtigrutas historie, den ble bygget og satt i drift i 1912, og gjorde tjeneste i vel 40 år, da "mor"- andre generasjon Finnmarken overtok.

Da Risøyrenna – denne trange kanalen i Vesterålen – ble åpnet i 1922 – forresten også etter initiativ av den samme herr With, var det Finnmarken som fikk seile først i den lange prosesjonen gjennom renna. Det var kong Haakon den VII som foretok den høytidelige åpningen, og fordi Finnmarken da for en stakket stund opplevde å være kongeskip, ble den for anledningen malt hvit!

Da Finnmarken ble solgt i slutten av femtiårene, til opphugging, var det en nederlandsk tannlege som kjøpte en del av båten – og så var det ingen som visste mer om den – før førti år senere. Da kom det et brev til Hurtigrutemuseet på Stokmarknes om at båten lå på et ridesenter i et skogholt i Nederland, og det fulgte også med en del bilder, som tydelig viste at båten fortsatt var en båt.

Kaptein Sten Magne Engen, kaptein på den nyeste Finnmarken, og sterkt engasjert i museet, ble i fyr og flamme, tok kontakt med senteret og håpet å få et par ting fra båten til museet. Stor var hans glede da svaret kom: Han kunne få kjøpe hele båten!

Det 2. hurtigruteskipet Finnmarken, satt i drift i 1956. (Foto: NTB arkiv/Scanpix)
Nødvendige midler ble samlet inn og Engen dro av sted, og beskriver følelsen av å se så mye av denne gamle båten intakt – midt i et ridesenter. "Det var ingen tvil, sier han, det var fortsatt en båt, og heller ingen tvil om at denne tilhørte Norge". Båten ble fraktet til Norge, og i november i fjor fikk den plass i et kassehus på havna på Stokmarknes, hvor den nå skal restaureres, før den kommer inn i museet.

Det som fortsatt er intakt, er de første-klasses salongene nede – røkesalongen for herrer og dame - eller musikksalongen, den nydelige buede trappen opp til dekket over – med speil og utskjæringer – og alle første klasses lugarer på rekke og rad. Det mest utrolige er at ingenting er bygget om eller ødelagt. Men likevel trengs det godt med arbeid før båten er slik den engang var – tilbake til det gamle, med møbler og det hele. Men Engen lover at kanskje om et par år kan du også få se hva som skjuler seg i kassehuset på havna.

Den 3. og nyeste Finnmarken, satt i drift i 2002. Bildet er en montasje, laget av Gunnar Flusund. (Foto: Harald M. Valderhaug/OVDS/SCANPIX)
"Tenk, dette gelenderet har Kong Haakon også tatt i, sier Engen med andakt, det er historisk sus over dette”.

Men nå har du også en jobb å gjøre: Har du peiling på hvor det gamle pianoet fra Finnmarken har tatt veien? Alle tips mottas med stor takk, og kollega Margrethe Holt lover å gjøre sitt også for å etterlyse det gjennom "Det fikser P1".

Hurtigrutemuseet

I programmet 22. februar besøker Brita dette museet, som forteller historien om "verdens vakreste eventyr", fra første seilas langs kysten i 1893.

Her får du møte yrkesgrupper som ikke har noen plass om bord lenger - som telegrafisten og losen, du blir kjent med alle sider ved båten og kysten - også de mørke med forlis og ulykker, som det dessverre har vært noen av. Museet er åpent hele året rundt, men til ulike tider.
Telefon 76 11 81 90.
Mer info på www.hurtigrutemuseet.no

Se også Lyttertur med hurtigruten

LENKER
Siste saker:
Flere saker: ALT OM NORGE

 
10 SISTE GOD TUR
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no