Selv om historien ikke matcher Per Flys to forrige filmer, er "Drapet" like velspilt og godt regissert.
Regissør Per Fly rystet oss med "Benken" og berørte oss med "Arven". Han lykkes nesten like godt med "Drapet", den tredje filmen der han utforsker et av Danmarks samfunnslag. Middelklassen er bakgrunn for en sørgelig historie om forbrytelse og kjærlighet. "Drapet" er en sterk film, og selv om den ikke helt matcher de to første, har den en glimrende Jesper Christensen i hovedrollen.
 |
Middelklassen er bakgrunn for en sørgelig historie om forbrytelse og kjærlighet. (Foto/ copyright: Nordisk Film) |
Læreren Carstens ekteskap med Nina har gått i stå og han har en av sine tidligere elever som elskerinne. Pil er aktivist og blir innblandet i drapet på en politimann. Carsten avslutter ekteskapet og kaster seg inn i kampen for å få Pil frikjent. Men det nye livet blir ikke den dansen på roser som Carsten hadde forestilt seg.
 |
Drapet er en god film med sterke skuespillere. (Foto/ copyright: Nordisk Film) |
"Drapet" er en god film med sterke skuespillere. Men det skuffer meg litt at Per Fly måtte bygge historien rundt et drap, som virker en smule urealistisk for de fleste. Det er nok ment å være et verktøy som viser hvor skrøpelig en middelklassefasade kan være. Men jeg hadde foretrukket en historie bygget på mer gjenkjennelige konflikter.
 |
Per Fly rystet og berørte oss med sine to forrige filmer. Han lykkes nesten like godt med denne. (Foto/ copyright: Nordisk Film) |
Carsten spilles intenst av Jesper Christensen. Han har kommet i midtlivskrise som han virker desperat etter å komme ut av. Pil (Beate Bille) fremstår som virkelighetsfjern, samvittighetsløs og dobbeltmoralsk. Hun har medvirket til en politimanns død, men kjefter på Carsten når han skubber enken. Det er i det hele tatt mange som møter omverdenen med piggene ute her. Ting kunne vært løst bedre om folk faktisk hadde snakket sammen i stedet for å rope.
 |
Det er mange som møter omverdenen med piggene ute i Drapet. (Foto/ copyright: Nordisk Film) |
"Drapet" har flere scener som fikk meg til å vri meg i setet, for det er ikke alltid pent når det rakner for personene vi møter. Per Fly skildrer det på akkurat samme ubarmhjertige måte som i "Benken" og "Arven". Den norske fotografen Harald Paalgards kamera går tett og nært inntil og det kan virke som om øynene er skuespillernes viktigste arbeidsredskap. Så selv om historien ikke matcher Flys to forrige filmer, er "Drapet" akkurat like velspilt og godt regissert. Per Fly er god!
Av
Birger Vestmo, NRK P3
På nett av
Karen Moe Møllerop, P3s nettredaksjon