Sting støtter årets TV-aksjon på NRK

Den verdenskjente musikeren Sting er til stede i Oslo under årets TV-aksjon søndag 18. oktober. De innsamlede midlene går til Regnskogfondet, en frivillig organisasjon som ble grunnlagt i 1989. Stings sang "Fragile" er årets aksjonslåt.

TV-aksjonen 2015

Sting og lederen for Regnskogfondet, Lars Løvold.

I løpet av de siste 25 årene har Sting og hans kone, Trudie Styler, viet mye tid og krefter på å bidra til å bevare verdens regnskoger og å beskytte urbefolkningen som bor der. Regnskogfondet, som skal motta de innsamlede midlene fra den norske TV-aksjonen i oktober, ble grunnlagt etter at Sting og indianerhøvdingen Raoni reiste verden rundt med sitt alarmerende budskap om rasering av regnskogen og om indianernes kamp for å redde hjemmene sine.

Sting sier: "Planeten vår er stadig utsatt for store påkjenninger, og klimaendringene er reelle. Det er likevel svært viktig å fokusere på å bevare regnskogen, og med sjenerøs støtte fra det norske folk vil vi bidra til å redde noen av de viktigste regnskogsområdene rundt om i verden. Han legger til: "Vi har lært at den beste måten vi kan gjøre det på er ved å støtte og forsvare dem som bor der med juridisk bistand og kompetanse, utdanning, og utvikling av bærekraftige inntektsmuligheter, slik at de kan fortsette å ta vare på skogen de bor i."

Daglig leder i Regnskogfondet, Lars Løvold, er veldig glad for at Sting vil støtte den norske TV-aksjonen ved å være til stede i Norge den 18. oktober. "Sting satte det hele i gang, og hans engasjement for regnskogen og de 260 millioner menneskene som bor der, er fortsatt like sterkt", sier Løvold. "Ødeleggelsen av regnskogen har alvorlige og dramatiske konsekvenser. Den bidrar til global oppvarming og et mer ustabilt og dramatisk klima. Dessuten mister vi matplanter og genetiske ressurser som blant annet kan være med på å utvikle viktige medisiner i framtiden. For menneskene som bor i regnskogene, og som hver dag lever av naturressursene der, er konsekvensene umiddelbare og dramatiske: De mister hjemmet sitt. TV- aksjonsmidlene skal bevare regnskogsområder større enn Norge og Danmark til sammen, og gjøre fremtiden tryggere for de som lever der", legger Løvold til.