Slik blir julen på NRK

I julen samler NRK hele Norge foran tv- og radioapparatet, og årets rikholdige meny møter både store og små. For første gang er Haddy N’jie og Atle Pettersen programledere for Julemorgen, et sympatisk par som gir de yngste seerne julestemning fra de slår øynene opp om morgenen.

Created by InfoDispatcher

Haddy og Atle synger julesanger sammen med gjester som Didrik Solli-Tangen, Marcus og Martinus. De byr på herlige overraskelser og serier fulle av latter, lek og gråt. Julemorgen ønsker også å få hjelp til å lage julens fineste julealbum på nrksuper.no hvor barn kan dele sine beste bilder fra juleforberedelsene. (Hver morgen på NRK Super fra 20. desember)

Julekalendere 1. – 24- desember
I Jul på Månetoppen får storgrisen på Tuftegården grisunger, mens blånissene våkner til liv i Blåfjell etter høstsøvnen (NRK1/NRK Super). NRK Super viser også en prisbelønt svensk julekalender for de litt større barna, Hedenhøsbarna finner opp julen. Handlingen foregår delvis i steinalderen, delvis i Stockholm i 2013. Den velkjente danske julekalenderen Pakten er en julefortelling om å akseptere hverandre til tross for at vi alle er forskjellige.

Anbefalt i adventstiden

Glade jul

Hanah (8) OG Eduard(10) er sitrende av forventning til julekvelden. Vi møter dem i 'Glade jul'.

Foto: Tore Vollan / Monster AS

Salmeboka minutt for minutt , den nyeste av NRKs sakte-TV-prosjekter, er en salmemaraton den første helgen i advent på NRK2. Den 7. 14. og 21. desember blir det utdrag fra sendingen på NRK1, under tittelen Salmer i advent. Julen 2013 fulgte et NRK-team seks familier i et borettslag i Oslo fra morgen til kveld. Glade jul er blitt en varm og følelsesrik julefortelling som speiler dagens Norge. (NRK1 20. desember). Ole Ivars fyller 50 år, og fra Vikingskipet på Hamar serveres topp-låtene på løpende bånd på NRK1 19. desember. På NRK2 samme kveld møter vi et knippe av Norges ledende jazz- og visekunstnere i Lyden av Prøysen . Vi går aldri lei den romantiske komedien Love Actually som blir å se 21. desember på NRK1. Adventstiden byr også på julespesial med humorduoen Erik Solbakken og Hasse Hope; denne gangen befinner Karl Johan seg på Røros (NRK1 20. desember). Samme kveld og på samme kanal møter vi Hans Olav Brenner på Kvam i Hardanger i siste episode av Da KORK kom til bygda . Det blir også gjensyn med de mest minneverdige TV-øyeblikkene fra Underholdningsåret (NRK1 19. desember). I Været som var blir vi med på en reise gjennom det uvanlige væråret 2014 (NRK1 23. desember).

Lille julaften

Kvelden før kvelden

Sebastian Skauen Johnsen, Nadia Hasnaoui Bent Stiansen og Atle Bjurstrøm gir oss Kvelden før kvelden lille julaften.

Foto: Julia Naglestad / NRK

Nadia Hasnaoui og Atle Bjurstrøm leder et av årets mest sette tv-programmer, Kvelden før kvelden . Kjente gjester og tilbereding av juleribba blir det i år også. Den står mesterkokken Bent Stiansen for, sammen med det nye kokkestjerneskuddet, 14 åringen Sebastian Skauen Johnsen. Grevinnen og hovmesteren svikter ikke. I Julekonsert med Ingebjørg Bratland får vi julsanger fra en klokkeklar stemme. Julia Roberts og Hugh Grant tar oss med inn i natten i den alltid populære filmen Notting Hill. Alt dette ser du på NRK1 lille julaften, og savner du Med Grimm og Gru, er det bare til å svitsje over til NRK3.

Julaften på NRK1
Alle ønsker om en tradisjonsbunden julaften formiddag innfris, idet både Tre nøtter til Askepott, Reisen til julestjernen og Donald Duck og vennene hans står på NRK1s sendeskjema. Julaftengudstjeneste etterfølges av Sølvguttene og juleevangeliet. Spesialutgaven av Norge rundt ledes i år Linda Eide som guider oss gjennom sitt hjemlige rike. De kongelige og dyrene er en britisk dokumentar som for første gang viser det unike forholdet mellom Windsor-familien og deres elskede husdyr. Tone Damli og Eva Weel Skram inviterer til stemningsfull julekonsert sammen med en rekke andre artister fra hjemfylket i Musikalsk julehelsing frå Sogn. I den svenske spillefilmen Nissen er far til alle barna inviterer Sara tidligere ektemenn, nye koner og barn til juleselskap.

Godbiter i romjulen
Julenøtter med Øystein Bache og Rune Gokstad innleder romjulen 1. juledag på NRK1. Samme kveld på samme kanal skal vi til Kongsseteren der kongeparet samtaler med Nadia Hasnaoui i Året med kongefamilien . I Jul med Kringkastingsorkestret samme kveld og på samme kanal skal vi til Store Studio der KORK inviterer til juleselskap med celebre gjester. Det beste fra Stjernekamp byr også på musikalske godbiter i romjulen. (NRK1 27. desember).

Britisk drama

Downton Abbey sesong 5 DOWNTON ABBEY

Vi møter herskap og tjenere på Downton Abbey 2. juledag på NRK1.

Foto: ITV / ITV

I Donwton Abbey julespesial truer skandaløse hemmeligheter, en ny romanse og en hjerteskjærende avskjed. (NRK1 2. juledag). Sykepleiere, jordmødre og nonner i Londons fattigstrøk i 50-årene er tilbake i en julespesial i Nytt liv i East End (NRK1 1. juledag), og det blir tre episoder med Lewis, nå pensjonert politietterforsker som sliter med å akseptere sin nye tilværelse. (NRK1 27., 29. og 30. desember)

Med naturen i hjertet
Oddgeir Bruaset har møtt dronning Sonja, og i Fjelldronninga vandrer han sammen med vår naturglade dronning på fjellstigene både i nord og i vest (NRK1 21. desember). En naturlig helaften er Ut i naturens årlige festkveld som denne gangen er fra Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark i Nordland. Programledere er Rune Gokstad og Kari Toft. (NRK1 28. desember). «Det er noe med naturen som er bra, men hva?» spør Ut i naturen-redaksjonens nye serie i fem deler, Uberørt . Programleder Trond Berg leter etter røttene til vår kjærlighet for naturen. (NRK1, premiere 30. desember) Nasjonalparken – fra soloppgang til solnedgang tar oss med på en to timers rundreise i Norges nyeste, minste og mest urbane nasjonalpark, Færder nasjonalpark. (NRK2 30. desember)

Spesielt mye natur blir det neppe i Historien om Nytt på nytt . Derimot markerer vi at Jon Almaas og hans team i 15 år har levert ukentlig nyhetssatire med stor suksess. Njål Engesæth viser oss høydepunkter fra de fantastiske årene. (NRK1 2. juledag). Nyheter i en annen og alvorligere form blir det i Nyhetsåret 29. desember på NRK1. På brent grunn tar oss med til Lærdal. I snart ett år har NRK fulgt gjenoppbyggingen etter storbrannen. (NRK1 29. desember).

Sportsjulen
Også de sportsinteresserte får sitt i julen på NRK1. Skiskyttershowet 27. desember foregår delvis innendørs i Gelsenkirchen i Tyskland. God norsk deltakelse er varslet. Hoppuka starter med første renn søndag 28. desember i Oberstdorf. Og kavalkaden Sportsåret 30. desember har med blant annet høydepunkter fra OL i Sotsji og fotball-VM i Brasil.

Årets siste dag på NRK1
På nyttårsaften er humorduoen Erik Solbakken og Hasse Hope tilbake på Karl Johan i sin nyttårsspesial, mens Bjarte Hjelmeland glimrer som den selvsentrerte hypokonderen Argan. Hypokonderen er en overføring av høstens store suksess på Oslo Nye Teater. Frem til midnatt loser Andreas Diesen oss gjennom På kongelig variete i London.

Det kristne budskap

Slik blir TV-julen på NRK (24.12.13)

1. juledag blir det gjensyn med Jul i Nidarosdomen, der St. Olaf Choir fra Minnesota synger sammen med Nidarosdomens pikekor.

Foto: APT Worldwide / APT Worldwide

NRK2 tilbyr en norsk dokumentar, EXTOL – mellom himmel og helvete. Her møter vi det det kristne heavy metal-bandet Extol fra Bærum. Et sentralt tema er det paradoksale ved at bandets medlemmer er sterkt troende i et musikkmiljø som er dominert av ateister og anti-religiøse utøvere. (NRK2 27. desember). På samme kanal blir det Midnattsmesse på julaften.
Direkte og i samsending med NRK P1 sender NRK1 Julaftensgudstjeneste i Lommedalen kirke i Bærum julaften, og Høytidsgudstjeneste fra samme kirke 1. juledag. 2. juledag skal vi på Julegudstjeneste i Oslo Døvekirke. Det blir tegnspråkpoesi og dans ved Olga Papalexiou. 1. juledag blir det gjensyn med Jul i Nidarosdomen der St. Olaf Choir fra Minnesota synger sammen med Nidarosdomens jentekor. Vakrere blir det ikke!

Jul på radio
Gudstjenesten i NRK er 90 år søndag 28. desember, og dermed det eldste programmet på NRK. Markering av begivenheten både på NRK P1 og NRK P1+. 2. juledag inviterer Ilen kirke i Trondheim til gudstjeneste og konsert med flere artister. Du får den med deg både på NRK P1 og NRK P1 +.

Created by InfoDispatcher

Hvis det er julemusikken som gir deg julestemning, er NRK P1+ kanalen for deg. Under selve høytiden hører du alle de fine julemelodiene du kjenner. Konserten Jul med Helen Bøksle fra Vår Frue Kirke i Trondheim og Julemeloditimen med KORK samt flere utgaver av Juleperler fra platearkivet står også på programmet. Populære Jacobsen er direkte på lufta med sin julekalender der Kokkelise lager en himmelsk julerett hver ukedag. Kvelden før kvelden går i samsending på NRK P1 og NRK P1+ med Else Michelet og Olav Viksmo Slettan som programledere.
Nitimen er på lufta i NRK P1 gjennom hele jula, og julaften, 1. og 2. juledag får vi NRK P1s juletallerken. Julaften og 1. juledag blir det et portrettprogram med Petter Skauen, nypensjonert og mangeårig freds- og bistandsarbeider. Olav Viksmo Slettan og Ravi leder Kanefart på kveldstid gjennom romjula.
Nrk.no

Adventslekene ADVENTSLEKENE

Adventslekene på nrk.no og NRK3. Robert Stoltenberg (t.h) spiller julenissen, som havner i fengsel etter skatteunndragelse og barnearbeid. Egil Hegerberg (t.v).

Foto: Kim Erlandsen/NRK / Kim Erlandsen/NRK

Og sist, men ikke minst: På nrk.no får det voksne publikum sin egen julekalender, nemlig Adventslekene, en alternativ og humoristisk julekalender med blant andre Abu (fra Tabu med Abu) og Robert Stoltenberg. Legges ut på nett tre dager i uka fra 30. november, og blir vist på NRK3 senere samme kveld.

God jul ønskes av NRK Kommunikasjon

NRK Kommunikasjon